Een webshop kopen, goed idee?

Je overweegt een webshop te starten, heb je er al eens aan gedacht een webshop te kopen? Dit is een piste die al gauw vergeten wordt maar wel veel succesvoller kan zijn dan van nul te moeten beginnen. Het is zeker niet altijd de beste optie, maar wel het overwegen waard.

Webshop kopen, goed idee?

Waar let je op bij het kopen van een webshop?

  • Software: Is deze up-to-date? (Bv. Magento: Welke versie?) Kan ik ermee werken? Sommige webshop software is niet eenvoudig en vereist toch enige technische kennis. Voldoet ze aan mijn eisen? Sommige software biedt niet genoeg mogelijkheden.
  • Stock: Is deze inbegrepen? Spreekt ze mij aan? Let er ook op: Hoeveel stock is er t.o.v. de omzet? Als dit echt te veel is is er iets loos.
  • De prijs: Spreekt voor zich. Maar hier valt zeker in te onderhandelen. Bedenk steeds: Kan ik dezelfde shop laten bouwen voor een goedkopere/zelfde prijs? Dan doe je het beter zelf.
  • Cijfers zoals: Bezoekers, conversiepercentage, bouncepercentage, gemiddelde orderwaarde, aantal bestellingen/maand, verkeer (Organisch, adwords, sociale media, direct), terugkerende bezoekers…
  • Heb ik affiniteit met het product? Ga geen planten verkopen als je het verschil tussen Buxus en Taxus niet kent.
  • Waarom wordt de webshop verkocht? Het spreekt voor zich dat een verlieslatende webshop een erg groot risico is om over te kopen. Maar je weet natuurlijk nooit.
  • Bestaande integraties, bv. voor verzending, betaling, e-mail marketing…

Een webshop kopen heeft een aantal belangrijke voordelen.

  • Kinderziektes: Een nieuwe webshop heeft steeds wat probleempjes. Hoe goed je ook voorbereid bent. Een bestaande webshop heeft deze normaal niet meer.
  • De prijs: Dit is zeker niet altijd een voordeel. Maar soms kan een bestaande webshop stukken goedkoper zijn dan een nieuwe webshop te moeten (laten) bouwen. Maar hier geldt zeker: Eerst even rekenen!
  • Geoptimaliseerd: Indien de vorige eigenaar serieus bezig was met z’n webshop, dan heeft de webshop al enkele aanpassingen achter de rug gehad om bijvoorbeeld het conversiepercentage op te drijven, een betere SEO
  • Klantenbestand: Spreekt voor zich. Klanten zijn meer waard dan ooit, want terugkerende klanten besteden meer in je webshop én ze zijn erg gemakkelijk te bereiken.
  • E-mail adressen, Facebook likes, volgers op Twitter of Pinterest, je krijgt ze er zomaar bij. Om deze als starter te vergaren moet je normaal flink je best doen. Mooi meegenomen dus.
  • Bekendheid: Mensen kopen liever en meer bij een webshop die ze kennen.
  • Contracten: Normaal neem je ook de contracten mee. Met leveranciers, pakketjesdiensten, payment providers…
  • Snel van start: Je kan bijna van de ene op de andere dag starten.

Nadelen, die zijn er ook als je een webshop koopt:

  • Waarom verkoopt iemand een goed draaiende webshop? Dit kan om allerhande redenen zijn, maar  meestal worden groeiende webshops niet zomaar verkocht.
  • Stock: Je zal bijna altijd de hele stock moeten overnemen. Misschien was je maar in de helft van de producten geïnteresseerd.
  • De prijs: Ging de webshop al goed? Dan kan de prijs oplopen.
  • Ouderdom: Het systeem zou wel eens verouderd kunnen zijn. Zeker op letten dus!

Tip: Laat de webshop die je overweegt te kopen eens screenen door een specialist of maak een afspraak met een webontwikkelaar en laat hen een offerte opstellen om de webshop helemaal aar je hand te zetten. Zijn de kosten dan nog steeds lager/dezelfde? Dan kan kopen een goed idee zijn. Je krijgt er immers een klantenbestand bij.

Ik benieuwd, zou jij overwegen een webshop te kopen? Wat zijn volgens jou de voor- en nadelen? Ik hoor het graag in een reactie.

 

Hopelijk vond je dit artikel interessant?
Delen. Daar wordt iedereen beter van!
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
Comments
  1. MIlou
    • Roeland
  2. Roel
    • Roeland

Schrijf een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *