Goede USP. Tips & voorbeelden.

Je USP (Unique Selling Point/Unique Selling Preposition) kennen en bepalen is de basis voor je marketing. Waarom zou een potentiële klant bij jouw webshop moeten kopen en niet bij de concurrent? Als je op deze vraag een goed antwoord weet, dan pas kan je starten met marketing.

Goede USP’s en deze duidelijk vermelden op je webshop kunnen je conversiepercentage sterk beïnvloeden.

Vaak gebruikte USPs, met deze ga je je dus niet onderscheiden:

  1. Beste service
  2. Kwaliteit dragen wij hoog in het vaandel
  3. Gratis verzending vanaf €XX
  4. Snelle verzending

Bovengenoemde USP’s zijn niet enkel veel gebruikt en daarom niet uniek meer, ze zijn ook slecht geformuleerd.

1. Beste service

Ja, oke. Met de beste service ben je net zoals die andere 1000 webshops. Uiteraard is goede service belangrijk, maar formuleer het anders. Toon aan hoe je de beste service wil bieden: Ben je steeds bereikbaar? Heb je echte productkennis waardoor je je klant goed kan helpen? Maar ’t beste is misschien nog wel om je klanten aan het woord te laten. Laat enkele reacties zien van klanten waarin duidelijk blijkt hoe goed jus service is.

2. Kwaliteit dragen wij hoog in het vaandel

Hetzelfde verhaaltje. Toon aan waarom je kwaliteit kan leveren of verbind je aan resultaat. Garanties als “Niet goed, geld terug” kunnen goed werken en bovendien geeft het extra vertrouwen.

3. Gratis verzending vanaf €XX

USP tips en bepalen

Zo moet het niet. Deze USP van www.huisdierplezier.be is vaag.

Dit is een erg belangrijk punt voor je webshop. Je verzending kan immers een gigantische impact op je conversiepercentage hebben. Maar de concurrentie is hard: Bepaal dus of je je hier mee wil onderscheiden. Ben je goedkoper dan je concurrenten? Dan kan je hier écht mee uitpakken. Ben je dat niet? Zorg dan dat je transparant bent over de kosten, maar schreeuw het niet van de daken. Wat de formulering betreft zit het hier wel goed. Een slecht voorbeeld had kunnen zijn: “Goedkope verzending”.

4. Snelle verzending

USP slecht voorbeeld

Hier ben je als klant niets mee.

Wat heb je hier aan als klant? Een consument weet liever dat zijn pakje pas volgende week geleverd wordt dan dat het volledig onbepaald is. Schrijf dus duidelijk je verzendtermijn zoals “Voor 16u besteld? Morgen in huis.” Vermijd ook “1-3 dagen levertijd”, ook dat is vrij vaag.

Er wordt wel eens gezegd dat de consument meer belang hecht aan het zelf kiezen wanneer iets geleverd wordt i.p.v. de snelheid. Misschien kan je je hier in onderscheiden?

Deze USP’s kunnen je onderscheiden…

  1. “Echte winkel(s) in -gemeente(s)-“
  2. (Gratis) installatie aan huis
  3. (Gratis) je producten leuk inpakken als cadeautje

Tot slot, stel je zelf vooral de vraag: Wat heb ik als webshop dat mijn concurrenten niet hebben en wat wél een voordeel voor de klant is?

Hopelijk vond je dit artikel interessant?
Delen. Daar wordt iedereen beter van!
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Schrijf een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *