Wat is het conversiepercentage?

Het conversiepercentage is, zoals de naam al zegt, een relatieve verhouding. Het meet namelijk het aantal converterende (= meestal kopende) bezoekers ten opzichte van het totaal aantal bezoekers.

Stel: Je hebt 100 bezoekers, 2 van hen plaatsen ook een bestelling, dan heb je een conversiepercentage van 2%

Wat is het conversiepercentageHet conversiepercentage is een erg belangrijke parameter. Het zegt veel over je webshop en het is erg handig om op voorhand ROI’s in te schatten. Een voorbeeldje:

Je hebt een conversiepercentage van 1% en je besluit door een bepaalde inspanning (advertentie, optimalisatie…) dat je 500 bezoekers zal trekken. Je weet dan dus ook meteen dat je 5 verkopen zal krijgen. Dekken deze 5 verkopen de kosten van de campagne? Naargelang het antwoord kan je dus bepalen of een campagne rendabel zal zijn.

Daarnaast is het dikwijls erg lonend om je conversiepercentage te verhogen. Dit kan op allerhande manieren. Neem dit voorbeeld: Je kan je conversiepercentage van 1 naar 2 procent brengen. Dit wil zeggen dat je voor hetzelfde aantal bezoekers nu dubbel zoveel omzet zal halen.

Wat is een goed conversiepercentage?

Dit is erg afhankelijk van je branche. Als je erg dure designstoelen verkoopt of moderne 3D printers, dan kan je al erg blij zijn met een conversiepercentage van 0,5%. Je gemiddelde orderwaarde ligt immers al hoog. Verkoop je echter smartphonehoesjes, dan moet je toch over de 2% proberen te geraken (zeer realistisch). Sommige webshops halen 10%, maar meestal wordt 2% als gemiddelde genomen.

Hopelijk vond je dit artikel interessant?
Delen. Daar wordt iedereen beter van!
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
No Responses

Schrijf een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *