Wat is webshop marketing?

Voor velen is het een logisch begrip, maar wat is webshop marketing en heeft elke webshop dit nodig?

Om te starten: Wat is marketing? Marketing is een geheel van activiteiten (bijvoorbeeld reclame) dat tot doel heeft de verkoop van een bedrijf te vergroten. Hieruit volgt dan logisch dat webshop marketing al de activiteiten zijn die er toe moeten leiden dat je meer verkoopt in je webshop.

Webshop marketingToch vraagt webshop marketing een andere aanpak dan bijvoorbeeld marketing voor een gewone winkel in de buurt, een merk of een bedrijf dat diensten aanbiedt.

Er zijn verschillende vormen van webshop marketing:

  • SEO: Je probeert om bovenaan (of toch zo hoog mogelijk) in de zoekresultaten te komen, zo zal je meer verkeer naar je webshop trekken en dus hopelijk meer verkopen.
  • SEA: Door te adverteren in zoekmachines (bv. Google Adwords) “koop” je bezoekers.
  • Affiliate marketing: Andere websites gaan reclame voor je maken, je betaald hen een commissie op je verkopen.
  • PR: Je verschijnt een keer in een magazine, plaatselijk blad, je wordt vermeld op een blog, komt op de radio… Uiterst krachtig. Grijp hierin elke kans.
  • On-site: Je probeert meer bezoekers te overhalen ook daadwerkelijk te bestelling (verhoging van je conversiepercentage), je probeert de gemiddelde orderwaarde op te drijven… Dit met behulp van A/B testen, cijfers uit bv. google analytics, vragen aan bezoekers enzovoort.
  • E-mail marketing: Je verzend e-mail naar potentiële klanten of huidige klanten met interessante informatie of aanbiedingen.
  • Sociale media: je bent actief op sociale netwerken zoals Facebook, Youtube, Pinterest, Twitter…
  • Mond-tot-mond reclame: Deze is erg sterk. Wanneer mensen aan andere mensen over jouw webshop (liefst positief uiteraard) gaan vertellen.
  • Klanttevredenheid: Door je klanten tevreden te houden komen ze hopelijk terug. Een niet te vergeten belangrijke vorm van marketing.
  • Display marketing: Banners op websites, meer gericht op het verhogen van de naamsbekendheid wat uiteindelijk tot meer verkopen moet leiden.
  • Offline marketing: flyers, posters, tv- en radioreclame, misschien sta je eens op een beurs…

Webshop marketing is, zoals gewone marketing, meer dan enkel reclame voor je webshop of producten. Het is alles wat er toe leidt meer te verkopen.

Webshops hebben 1 groot voordeel wat marketing betreft: Meten. Je kan een stuk beter je marketinginspanningen meten dan dat offline winkels dat kunnen. Als je in Google Analytics duikt zie je tal van cijfers: Welke campagne bracht hoeveel bezoekers/verkopen op? Welk sociaal netwerk zorgt voor de meeste verkopen/bezoekers? Neem deze cijfers echter wel met een korrel zout: Misschien zorgt Facebook voor geen/weinig verkopen, maar versterkt het wel het vertrouwen, je bekendheid… en op die manier zorgt het voor meer verkopen.

Hopelijk vond je dit artikel interessant?
Delen. Daar wordt iedereen beter van!
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
No Responses

Schrijf een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *