Wat is Adwords?

Adwords is een advertentieprogramma van Google en voor vele webshops één van de belangrijkste verkeersbronnen. In Adwords kan een adverteerder advertenties aanmaken die getoond worden aan gebruikers van google die bepaalde zoekwoorden ingeven.Wat is Adwords?

Advertenties in de zoekresultaten van google verschijnen niet willekeurig. Een adverteerder richt z’n advertenties immers op bepaalde “zoekwoorden” of “keywords”. Als je “schoenen kopen” intypt in google, zal je advertenties te zien krijgen van schoenenwinkels en niet van elektrowinkels. Dit is uiteraard de kracht van Adwords: Je krijgt steeds advertenties te zien van net datgene waarnaar je op zoek bent.

Maar welke advertentie krijg je nu meer bovenaan te zien? En wat kost Adwords? Zoals al gezegd: een adverteerder biedt een bepaald bedrag op zoekwoorden. Dit bod is een bedrag dat je bereidt bent te betalen per click. Zo kan je bijvoorbeeld op het woord “schoenen kopen” een bod doen van 70 cent per click. Hoe hoger je bod, hoe hoger je positie.

Wat is adwords

Zowel de 3 eerste zoekresultaten als de resultaten langs de rechterkant zijn Adwords advertenties. Een hele hoop dus.

Is Adwords iets wat past binnen jouw webshop marketing strategie? Meestal wel. Het is echter dikwijls erg moeilijk om rendabele Adwords campagnes zelf op te kunnen starten. Het is een hele wetenschap (er zijn niet voor niets bedrijven die hier hun specialiteit van gemaakt hebben). Hét voordeel is de relevantie: Een advertentie in een plaatselijk blad bereikt mensen die helemaal niet op zoek zijn naar jouw product. Mensen die in google juist jouw product intypen zullen sneller iets kopen.

Adwords uitbesteden? Dit kan een goede optie zijn, maar het kost een hoop geld. Heb je een groot aanbod en geen tijd om zelf Adwords te leren, dan moet je dit overwegen. Maar voor velen is dit te duur.

Als laatste moet dit opgemerkt worden: Google probeert uiteraard zoveel mogelijk geld te verdienen. Je ziet al enkele jaren de beweging dat google de organische (lees: niet betaalde, niet Adwords) resultaten naar beneden duwt en de betalende resultaten (Adwords) meer ruimte geeft. Daarnaast wordt het verschil ook telkens moeilijker zichtbaar waardoor alsmaar meer mensen op de advertenties gaan klikken. Als webshop wordt het alsmaar moeilijker om nog goed gevonden te worden zonder Adwords.

 

Hopelijk vond je dit artikel interessant?
Delen. Daar wordt iedereen beter van!
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
No Responses

Schrijf een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *