Wat is CTR (Click Through Rate)?

Een veelgebruikte term in de wereld van webshop marketing is CTR. De afkorting CTR staat voor Click Through Rate en is de verhouding van het aantal clicks t.o.v. het aantal impressies. Het wordt gebruikt bij Adwords advertenties, Facebook posts enzovoort.Wat is CTR Click Trough Rate

Een voorbeeld: Je hebt een advertentie om je nieuwe armbanden in de kijker te zetten en promoot deze via Facebook. Je bereikt 1500 mensen, 150 van hen klikken ook daadwerkelijk op je advertentie en worden zo naar je webshop doorverwezen. Je CTR is in dit geval 10%.

De CTR is een belangrijk cijfer om de kwaliteit van een advertentie te meten. Een hoge CTR wijst er immers op dat de advertentie relevant is en potentiële klanten nieuwsgierig maakt. Met dit cijfer kan je verschillende advertenties met elkaar gaan vergelijken. Welke foto werkt het best op Facebook? Welke tekst gebruik ik in m’n Adwords advertentie?

CTR staat los van je Conversiepercentage, logisch. Je kan een advertentie schrijven “gratis Ipad”, deze zal een hoge CTR halen maar als je geen gratis Ipad weggeeft zal het conversiepercentage verwaarloosbaar zijn. Als je er in slaagt een hoge CTR én conversiepercentage te halen, dan ben je goed bezig en zal je rendabele campagnes kunnen runnen.

Hopelijk vond je dit artikel interessant?
Delen. Daar wordt iedereen beter van!
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
No Responses

Schrijf een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *