Webshop starten: Welk product is geschikt?

Je wil zelf een webshop starten, maar welk product ga je verkopen? Voor de ene stond dit al vast voordat het idee van een webshop zich voordeed. De ander wil een webshop starten maar heeft geen idee met welk product. Toch bepaalt je product grotendeels je succes.

webshop starten welk productGa voor niche

Voor een kleine webshop is het eenvoudiger zich te specialiseren in een bepaald product dan meteen een erg breed gamma aan te bieden. Een online tuinmachine-center zal moeilijker op te starten zijn dan bv. een robot-grasmaaier webshop. Een niche heeft verschillende voordelen

  • Je kent je product echt goed. Je bent specialist en kan moeilijke vragen beantwoorden, de klant goed helpen
  • De kosten worden beperkt, je voorraad zal minder groot moeten zijn. Zorg wel dat je binnen je niche een voldoende ruim aanbod hebt.
  • Je zal minder met minder verschillende leveranciers moeten samenwerken en wel grotere hoeveelheden kunnen afnemen waardoor je beter voorwaarden kan afdwingen.
  • Je wordt veel sneller goed gevonden in zoekmachines (SEO), je kan specifieker advrerteren in bijvoorbeeld Adwords.

Opslag

Containerschepen verkopen: Niche, duur, weinig concurrentie. Maar: Waar ga je die voorraad opslaan? Dit is natuurlijk een extreem voorbeeld, maar je zal ergens je voorraad moeten stockeren. Heb je grote producten, dan zullen ze niet meer op je zolder of in de garage passen. Houd hier dus rekening mee.

Trends

Is je product seizoensgevoelig, modegevoelig of hangt het bijvoorbeeld sterk samen met evenementen zoals een WK voetbal? Indien dat het geval is moet je erg goed letten op hoeveelheden die je zelf aankoopt. Je wil immers niet met een voorraad achteraf blijven zitten.

Marge & prijs

Hoewel smartphonehoesjes verkopen eenvoudig lijkt (makkelijk op te slaan en te verzenden, niet duur) zal het moeilijk zijn hiermee te starten. Je winst per bestelling zal erg laag liggen. Je moet dus al veel bestellingen (en bezoekers) trekken voordat je wat verdient. Je gaat beter voor producten die gemiddeld  al meer dan 50 of 80 euro (verkoopprijs) kosten. Uiteraard moet je ook kijken wat je marges zijn.

Concurrentie

Kijk in google: Hoeveel concurrentie is er binnen mijn product? Als er veel concurrentie is kan je natuurlijk nog altijd proberen beter te doen, maar dat zal niet eenvoudig worden. Als je een webshop gaat starten kies je best een product waarbij minder concurrentie is: Je hebt immers geen/weinig ervaring, je bent nog onbekend. Opboksen tegen andere webshops wordt moeilijk.

Affiniteit

Zorg dat je een band hebt met je product dat je wil gaan verkopen in je webshop: Je zal je immers als specialist moeten opstellen en dus moeilijke vragen krijgen. Vind je je product leuk en gebruik je het zelf veel of lees je er veel over? Dan is dit geen probleem. Als het je echter niets interesseert ga je het zelf snel beu worden. Bovendien zal je, als je veel affiniteit met je product hebt, leuke blogartikels kunnen schrijven, leuke plaatjes maken of videos opnemen.

Waar moet je nog rekening mee houden als je zelf een webshop wil starten en een goed product zoekt? Laat een reactie achter!

 

Hopelijk vond je dit artikel interessant?
Delen. Daar wordt iedereen beter van!
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Schrijf een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *