Wel een webshop maar geen verkopen?

Daar staat hij dan. Je hebt de moed gehad om zelf een webshop te starten en na veel werk staat hij er. De webshop, met producten in die je kan bestellen. Je hebt leveranciers gevonden, een partner om goedkoop zakelijk pakketten te versturen, misschien een facebookpagina aangemaakt. Kortom: Je bent klaar en de kassa kan beginnen rinkelen. Maar dat gerinkel, blijft uit. Je hebt geen of weinig verkopen. Aan wat kan dit liggen? Welke mogelijke oorzaken zijn er en hoe kan je dit oplossen?

Geen verkopen? Of gewoon geen bezoekers?geen verkopen webshop

De eerste vraag die je je moet stellen, maar vooral moet kunnen beantwoorden: Trek ik wel bezoekers met m’n webshop? Het is uiteraard moeilijk wat te verkopen als niemand in je winkel komt kijken. Stel: Je hebt een erg hoog conversiepercentage van 4%, maar je haalt 10 bezoekers per dag. Dan zal het dus nog steeds 2,5 dag duren vooraleer je (misschien) een bestelling hebt.

Wil je meer bezoekers? Dan moet je gevonden worden: In zoekmachines, sociale media, blogs…

Het aantal bezoekers op je website kan je makkelijk terugvinden in Google Analytics. Let wel op: Tegenwoordig krijgen websites alsmaar meer te maken met “referral-spam”, robots die je ziet als bezoekers in je statistieken, maar dus geen mensen zijn. Meestal staan deze bij “verwijzend” verkeer onder namen zoals “free-floating-buttons”, “succes-seo”, “free-website-traffic” enzovoort.

Hoe je meer bezoekers naar je webshop kan krijgen lees je hier. Als je hoger wil komen in Google neem je hier best een kijkje. Maar wat als je wel wat bezoekers heb en toch geen (of weinig) verkopen? Dan scheelt er iets aan je webshop, prijzen, producten, mogelijkheden…

Wel bezoekers in m’n webshop, maar verkopen? Dat niet.

Dit is een veelvoorkomend probleem en kan tal van oorzaken hebben. Deze kunnen zeer uiteenlopend zijn en het is daarom onmogelijk in een artikel te zeggen wat nu juist jouw probleem is. Daarom hier enkele veelvoorkomende oorzaken die je tegenkomt bij webshops die weinig verkopen:

  • Technische problemen: Werkt alles wel naar behoren? Snelheid, geen errors, eenvoudig afrekenen. Technische problemen leiden meestal direct tot minder/geen verkopen.
  • Betaalmogelijkheden: Veel online shoppers hebben hun eigen voorkeur voor een betaalmethode. In Nederland is dit dikwijls iDeal terwijl dit in België niet gebruikt wordt. Zorg dus voor meerdere betaalmogelijkheden.
  • Betalen: Zorg dat klanten kunnen afrekenen zonder eerst een heel account te moeten aanmaken. Vraag ook niet meer gegevens dan nodig. Hoe sneller ze bij de betaalpagina zijn hoe beter!
  • Verzenden: Zowel verzendkosten als duidelijkheid rond verzenden. Een klant weet graag wat hij zal moeten betalen en wanneer het pakje geleverd wordt en eventueel met welke partner.
  • Lay-out: Een bezoeker beslist op erg korte tijd, enkele seconden, of hij al dan niet op de webshop blijft of de shop weer verlaat. Deze cruciale seconden kijkt een bezoeker vooral naar de lay-out. Deze moet dus duidelijk zijn: Je moet meteen kunnen zien wat je verkoopt. Uiteraard zorgt een professioneel design ook voor meer vertrouwen. Besteed hier dus zeker aandacht aan. Heb je bv. een webshop met SEOshop? Dan kan je eenvoudig uit goede thema’s kiezen.
  • Product: Heb je wel een product dat mensen willen kopen? Als je vandaag probeert cassettespelers te verkopen begrijp je dat dit niet eenvoudig zal zijn.
  • Prijs: Nee, je moet niet de goedkoopste zijn (dat mag natuurlijk). Maar als je natuurlijk uitzonderlijk duur bent kan je het gevolg zelf al wel bedenken.
  • Beeld: Foto’s van je producten zijn erg belangrijk. Ze moeten scherp zijn, op een witte achtergrond, liefst meer dan één per product.
  • Contact: Zorg dat mensen je kunnen bellen, mailen. Vermeld duidelijk contactgegevens en ook een adres. Laat zien dat je écht bent.

Aan alles gedacht en nog steeds geen verkopen met je webshop? Laat iets weten of schrijf een reactie!

Hopelijk vond je dit artikel interessant?
Delen. Daar wordt iedereen beter van!
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Schrijf een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *