Webshop hoger in Google? Zo doe je dat.

Je hebt een webshop gestart maar je bent niet te vinden in Google. Dat is een probleem, de meeste klanten bij webshops komen vandaag via google naar een webshop. Hoe krijg je nu je webshop hoger in Google? Het is veel werk, je moet geduld hebben maar het loont zeker en vast. Bezoekers die via Google naar je webshop komen zijn immers gratis.

De techniek om webshops/pagina’s hoger in zoekmachines te krijgen noemt men SEO (Search Engine Optimization)

Webshop hoger in google? Tips.

Zo krijg je je webshop hoger in Google:

Backlinks

Backlinks naar webshop hoger in google

Backlinks naar je site zorgen dat je hoger in Google komt.

Google is ontstaan en groot geworden door hun “backlink” systeem. Die werkte toen vrij eenvoudig: Hoe meer links naar een bepaalde url, hoe hoger deze kwam in Google. Hier werd misbruik van gemaakt, tegenwoordig is dit dus veel ingewikkelder maar nog steeds erg belangrijk. Links verzamelen noemt men ook wel linkbuilding. Dit moet je weten over backlinks:

  • Tegenwoordig is vooral de kwaliteit van belang. Een backlink van een goede, veelbezochte website is veel meer waard dan vele slechte linkjes.
  • Relevantie is uiterst belangrijk. Verkoop je schoenen en verwijst een schoenenblog naar jouw webshop: Geweldig! Verwijst echter een autosite naar je webshop, dan is dit niet relevant.
  • Anchor tekst: Een anchor tekst is het stukje tekst dat je te zien krijgt over de link. “Webshop starten” is hier bijvoorbeeld de anchor tekst die verwijst naar de pagina “webshop starten”.
  • DoFollow en Nofollow: Wanneer een link het label “nofollow” meekrijgt gaat google deze link niet beschouwen als extra factor om je hoger te plaatsen. Deze links zijn echter wel nuttig, ze kunnen verkeer naar je webshop brengen. Bovendien zijn er geruchten dat een goede mix van Nofollow links en Dofollow links positief zijn voor je ranking, maar hier is weinig duidelijkheid over.
  • Koop nooit backlinks! Zogenaamde “black-hat SEO”, waarbij je backlinks massaal koopt wordt door google sterk afgestraft. En met zo’n straf zal je webshop nooit hoger in google komen. Betaal je voor een artikel op een blog met daar links in? Dat kan geen kwaad natuurlijk.
  • Verzamel backlinks door unieke producten of goede content aan te bieden. Een blog is hier ideaal voor: Een interessant blogartikel verzamelt hopelijk vanzelf relevante links.

Keywords

Als het over SEO gaat zul je het woord “keywords” ook vaak zien opduiken. Maar wat zijn keywords? Het zit zo: Voor een bepaald product wil je graag hoger in Google komen. Bijvoorbeeld voor een stofzuiger. De pagina waarop de stofzuiger te koop is wil je liefst zo hoog mogelijk ranken. Je neemt dan bijvoorbeeld als keyword “stofzuiger”. Hierop zal waarschijnlijk veel concurrentie zijn, moeilijk dus om goed te scoren. Daarom kan je misschien beter je pagina optimaliseren rond het keyword “Stofzuiger met sterke zuigkracht” (dit heet Long-tail, zie verder). De basis van SEO is dus gebaseerd op keywords: Voor elke pagina die je hoger wil in Google ga je eerst bepalen voor welk(e) woord(groep). Rond dit woord ga je dan aan de slag.

Long-tail

Zoals net aangehaald is een goede strategie om te scoren in google de strategie van de long-tail keywords. Kort gezegd ga je niet op 1 woord of een woordgroep van 2 woorden optimaliseren, maar voor een uitgebreidere woordgroep. Terug naar de stofzuiger: Je optimaliseert niet voor “stofzuiger” of “stofzuiger kopen” maar wel voor “stofzuiger sterke zuigkracht online kopen”. Uiteraard wordt hier minder naar gezocht in Google, maar de concurrentie ook veel kleiner. De kan dat je dus erg hoog in Google komt is groot.

Keyword tools

keyword tool adwords Google

Met de keyword tool van Adwords krijg je meteen suggesties

Rond welke keywords ga je een pagina nu optimaliseren? Je kan wat gokken welke kenwords veel gezocht worden, maar er bestaan ook tools voor. Deze tonen je suggesties, aantal zoekopdrachten, concurrentie. Erg handig dus en meestal een belangrijke factor in de keuze van je keywords. Dit zijn enkele tools:

  • Google Adwords Keyword Planner: Gratis, makkelijk, maar volgens veel bronnen weinig correct.
  • keywordtool.io: Beperkt, maar wel handig en snel.
  • Moz.com biedt erg veel tools als het om SEO gaat. Eerste 30 dagen gratis.
  • Of zoek eens in Google, er zijn er best veel!

Concurrentie

Het is een logische zaak: Hoe meer sites op een bepaald keyword hoog willen ranken, hoe moeilijker het wordt om met je eigen webshop hoger te komen in Google. Daarom dat de long-tail strategie goed kan worden. Meestal is het natuurlijk zo dat veelgezochte keywords ook veel concurrentie hebben. Je zal dus afwegingen moeten maken.

Content

Naast Backlinks is “begrijpen” wat op een pagina staat de basis voor het algoritme van google. Daarom moet je teksten die bv. bij je producten staan in je webshop zodanig geschreven zijn dat google ze kan begrijpen. Hou dus rekening met volgende tips bij het schrijven van productomschrijvingen, categorie-omschrijvingen enzovoort:

  • Uniek! Zorg dat elke tekst uniek is. Kopiëren (ook wel duplicate content genoemd) straft google af. Met unieke teksten kan je je webshop al een stuk hoger in Google krijgen.
  • Keywords: Op welke zoekwoorden wil je hoger komen in google? Zorg dat deze woorden ongeveer 2-4% in je tekst voorkomen. Vermeld ze bovendien zeker eens in de eerste alinea.
  • Schrijf wat je klant zoekt. Met welke vragen zitten mijn klanten? Geef antwoorden.

Afbeeldingen

Afbeeldingen in een webshop zijn sowieso erg belangrijk. Je kan een product immers niet vastnemen of in ’t echt zien. Goede afbeeldingen zijn dus cruciaal, maar er is meer: Ook voor je SEO zijn afbeeldingen belangrijk. Hoe meer, hoe beter. Er is natuurlijk wel een probleem: google is slim, maar niet slim genoeg om te weten waarover een afbeelding gaat. Daarom is er zoiets als een “alt-tag“, een korte omschrijving bij elke afbeeldingen om te zeggen waarover ze gaat. Voorzie dus elke afbeelding van zo’n alt-tag en verwerk er je keywords in (gebruik wel voor je afbeelding telkens een andere alt-tag). Dit heeft kan je webshop écht een stuk hoger in google doen komen.

Strong, <h1>, h2>…

De opmaak van je teksten heeft invloed op de plaats die je pagina in Google zal krijgen. Enkele kleine trucjes die je kan toepassen:

  • Zet je keywords tussen “<strong>” codes. (Oogt hetzelfde als bold). Dit zijn meestal belangrijke woorden en dat weet Google ook.
  • De tags <h1>, <h2>… geven respectievelijk titel, ondertitels… aan. Zorg dus dat je maar één <h1> hebt, maar verwerk er zeker je keywords in. Je kan meerdere <h2> titels hebben, zorg dat ook hier (op een natuurlijke manier) je keyword in voorkomt.

Video

Video hoger in google SEO

Google is meer dan een zoekmachine alleen. De tweede grootste zoekmachine ter wereld is immers ook van Google: Youtube. Als je dus zelf een filmpje maakt over een bepaald onderwerp of product en je plaatst dit op youtube én vervolgens ook op de desbetreffende pagina (embedded), dan zal je opvallend hoger komen in de rankings. Daarnaast is video ook goed voor je conversiepercentage, wordt je misschien binnen Youtube zelf gevonden, kan je je klanten beter helpen. Let wel op: Zorg bij je video voor goede tags, een omschrijving, de juiste instellingen.

URL

Goede urls om beter in Google te scoren met webshop of website

Dit gebeurt er wanneer een link aangepast wordt en geen 301 redirect meekrijgt

Hier moeten niet veel woorden aan vuil gemaakt worden. Google kijkt voor het bepalen van z’n rankings ook naar de url. Zorg dus dat je keywords hier in voorkomen. Verkoop je “goed hondenvoer” dan is een goede url “www.hondenpaleis.com/goed-hondenvoer”. Deze kan je in de meeste webshop software makkelijk naar je hand zetten.

Let op: Als je een url aanpast, zal de vorige url een error geven. Stel dus een 301-redirect in van de vorige url naar de nieuwe.

Snelheid

De snelheid van je webshop of website is een uiterst belangrijke factor. Hoe sneller, hoe hoger je webshop in Google. Een handige tool om dit te meten is de Pagespeed Insights van Google. Hoe groot de impact van snelheid kan zijn op je resultaten lees je hier.

Maar hoe krijg je je webshop nu sneller? Dit heeft met verschillende factoren te maken, zoals je hosting. Heb je een Magento webshop? Dan moet is speciale snelle magento hosting zeker aan te raden. Zorg ook dat je je afbeeldingen comprimeert (kleiner maken). Caching doet op zijn beurt dan weer wonderen, het doet pagina’s veel sneller laden als de bezoeker ze eerder eens heeft opgevraagd.

Ouderdom

Hoe langer je url bestaat en actief is, hoe meer waarde Google hier aan hecht. Verwacht dus niet dat je met je gloednieuwe webshop en url meteen bovenaan staat. Het is normaal dat dit even duurt. Het is natuurlijk perfect mogelijk te ranken boven een oudere url, maar ouderdom helpt je een beetje.

Activiteit

Een webshop of website waar wat verandert (Blogartikels worden toegevoegd, nieuwe pagina’s worden aangemaakt) zal makkelijker hoger in Google komen. Dit is één van de redenen dat blogs en nieuwssites dikwijls goed ranken.

Social

Google houdt geen rekening met je aantal fans op Facebook, het aantal tweets van een artikel. Waar Google wel rekening mee lijkt te houden is de zogenaamde G+1 knop. Zeg maar de “like” button van Google Plus. Het is dus nuttig deze op je webshop te plaatsen. Uit eigen ervaring merk ik dat dit een redelijk grote rol speelt om hoger in google te komen met je webshop.

Sociale media hebben rechtstreeks dus geen invloed op je SEO. Maar onrechtstreeks wel, ze zorgen er immers voor dat je content sneller gedeeld wordt en dus kan je makkelijker backlinks verzamelen.

Mobiel

Mobielvriendelijk om hoger in google te komen

Is je webshop of website wel mobielvriendelijk? Doe de test.

Deze titel staat ten onrechte als laatste vermeld, maar is wel één van de recentste. Google kijkt immers of je wel een mobielvriendelijke webshop of website hebt. Is ze niet mobielvriendelijk? Dan zal je erg veel posities verliezen in zoekopdrachten op mobiele apparaten (nn dat zijn er veel!). Ben je niet zeker of je webshop wel mobielvriendelijk is? Dat kan je testen met deze Google Mobielvriendelijke test.

 

Zo zie je maar, hoger komen in Google met je webshop is niet steeds even makkelijk. Maar steeds mogelijk én gratis (als je de uren/dagen niet meerekent natuurlijk). Het is veel werk een pagina goed te doen scoren, maar eens ze hoog staat komen de bezoekers wel gratis binnen.

 

 

Hopelijk vond je dit artikel interessant?
Delen. Daar wordt iedereen beter van!
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
No Responses

Schrijf een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *