Je webshop op Facebook? Zo begin je eraan

Webshop op facebook beginnenWanneer je webshop up and running is, heb je natuurlijk klanten nodig. En om die aan te trekken, kan je, onder andere, gebruik maken van Facebook. Naast het up to date blijven over het privéleven van je vrienden, is dit sociale medium namelijk ook onmisbaar in je marketingmix. Je kan het gebruiken om nieuwe klanten aan te trekken, en om top of mind te blijven bij je bestaande klanten. Maar hoe begin je hier nu aan?

Een pagina of persoonlijk profiel?

Het allereerste dat je moet doen, is een Facebook-pagina aanmaken voor je webshop. Een pagina inderdaad. Ik zie vaak beginnende ondernemers een persoonlijk profiel aanmaken voor hun shop, omdat ze daar vertrouwd mee zijn. Maar Facebook heeft niet voor niets bedrijfspagina’s aangemaakt. Met een pagina heb je geen enkele beperking van het aantal likes en staat je content altijd openbaar, want hoe ga je nieuwe klanten aantrekken als ze je content niet kunnen zien?

Je pagina aanmaken kan hier: https://www.facebook.com/pages/create.php

Lokale plaats of bedrijf?

Op de startpagina zie je dat er verschillende soorten pagina’s bestaan, maar voor je webshop zijn er maar 2 mogelijkheden: een lokale plaats of een bedrijf/instelling. En de keuze die je hier maakt, is meteen belangrijk, want elke soort pagina heeft zo z’n eigen voor- en nadelen. Om de juiste keuze te maken, antwoord je best even op de volgende vragen:

– Wil je je klanten vooral lokaal aantrekken?

– Heb je naast je webshop ook één Brick and Mortar shop?

Als je op één van bovenstaande vragen „ja” antwoordt, dan moet je zonder twijfel voor een lokale plaats gaan. Als je vooral lokaal klanten wil aantrekken, kan je via een dergelijke pagina later gebruik maken van „local awareness ads” (daarover meer in een volgende blogpost). Wanneer je een Brick and Mortar shop hebt, dan is op je pagina je adres duidelijk zichtbaar, inclusief je openingsuren, telefoonnummer en eventueel parkeeropties voor je klanten. Daarnaast kan er ook ingecheckt worden als klanten effectief in de winkel aanwezig zijn, én kunnen ze reviews achterlaten. Heb je geen adres, of net meerdere vestigingen, dan kies je beter voor de optie „bedrijf/instelling”.

Je profielfoto en coverpicture

Net als je persoonlijke profiel, heeft ook je bedrijfspagina een profielfoto en een coverpicture nodig. Als profielfoto neem je best je logo, maar hou er wel rekening mee dat deze foto vierkant moet zijn (en minstens 180 x 180 pixels groot). Is je logo niet vierkant, voeg dan boven- en/of onderaan wat witruimte toe zodat je naam toch volledig zichtbaar is.

Een tweede belangrijke afbeelding is je coverpicture. Die moet 851 x 315 pixels groot zijn, en maximaal 100kb. Hier hoef je niet nogmaals je logo te tonen, maar wel waar je webshop voor staat. Als je (toekomstige) klanten nu je Facebook-pagina bezoeken, zien ze in één oogopslag wie je bent (je logo) en wat je doet (je coverpicture).

Nu je Facebook-pagina aangemaakt is, en je afbeeldingen in orde zijn, kan je beginnen met content te posten en fans aan te trekken!

Waar heb je nu zelf graag nog meer info over? Facebook-advertenties? Welke content je moet posten? Hoe je nieuwe fans aantrekt? Laat het weten in de comments zodat ik jullie meest prangende vragen kan beantwoorden in een volgende blogpost.

Hopelijk vond je dit artikel interessant?
Delen. Daar wordt iedereen beter van!
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Schrijf een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *