5 succesvolle webshops

Als je zelf een webshop wil starten is het nuttig webshops te gaan bestuderen die het goed doen. Waarin onderscheiden zij zich? Hoe zou het komen dat ze zo succesvol zijn? Kan ik wel tegen hen concurreren? IN dit artikel laat ik je graag 5 succesvolle webshops zien en tracht te analyseren waarom zij zo succesvol zijn kunnen worden.

5 succesvolle webshops

1. Bax-Shop.nl

Twee broers waren DJ en brachten hun eigen materiaal mee. Omdat de aankoop van dit materiaal een dure aangelegenheid was zochten ze naar een manier om dit goedkoper (aan inkoopprijs) te kunnen krijgen. Hiervoor moesten ze muziekmateriaal gaan verkopen. Ze startten een webshop en deze begon te lopen, zelfs erg goed.succesvolle webshops bax-shop.nl

Een reden waarom dit zo goed ging is ongetwijfeld hun fantastische SEO en lage prijzen. Maar dat hebben wel meerdere webshops. Wat opvalt bij deze webshop is dat eens je met ze bekend bent, ze je niet meer loslaten. Ze bereiken je op alle mogelijke manieren waardoor je voor een volgende aankoop meteen bij hen gaat zien. Daarnaast pakken ze ook uit met een “laagste prijsgarantie”, een aanpak die ik startende webshops niet aanraadt.

2. Coolblue

Bijna iedereen kent ze wel: Coolblue. Als je ze niet kent, dan weet je misschien gewoonweg niet dat je er al ooit iets bij besteld hebt, ze zijn immers de koepel over tal van niche-webshops zoals stofzuigercenter.nl of papiervernietigerstore.be. Dit is meteen hun “geheim” geweest. Niet één grote webshop, maar erg veel kleine gespecialiseerde webshops die maar een specifieke nichemarkt aanspreken. Een eerste voordeel hiervan waren de domeinnamen, ze werden immers veel beter in Google gevonden (dit is tegenwoordig van minder belang. Hier lees je trouwens hoe je je webshop hoger in Google kan krijgen). Daarnaast krijgt een bezoeker telkens de indruk bij een écht specialist terecht te komen, dit geeft het vertrouwen een boost. Dat specialisme tonen ze ook graag met productvideo’s, reviews, plus- en minpunten bij elk product. Tot slot gaan ze voor een obsessieve klanttevredenheid. Ze willen niet enkele een goede service bieden, CoolBlue wil haar klanten blij maken door ze te verwonderen en op die manier van klanten fans en ambassadeurs te maken. Tot slot bieden ze ook onvoorwaardelijk gratis verzending aan.

In het begin is CoolBlue vooral gegroeid door mond-tot-mond reclame omdat ze zo’n goede service boden. Tegenwoordig zetten ze uiteraard ook sterk in op (online en offline) marketing.

Video’s zoals deze geven vertrouwen, helpen de klant en zorgen voor meer verkeer en conversie. Meer omzet dus!

3. SmartPhoto

SmartPhoto probeert er alles aan te doen om je te overhalen om de eerste keer te bestellen. Bv. door gratis verzending op je eerste bestelling toe te voegen. Ook kan je je foto’s laten herdrukken als je een fout maakte, dat verhoogt het vertrouwen en je besluit al snel toch eens te gaan bestellen. Vanaf dan wil SmartPhoto haar klanten binden door een loyaliteitsprogramma. Je kan punten sparen en zo korting krijgen. Dus eens ze je hebben overhaalt willen ze je houden om vanaf dan de kunnen verdienen aan de klant. Dit kan voor tal van webshops een goede tactiek zijn indien ze een product verkopen dat consumenten regelmatig opnieuw moeten aankopen (foto’s drukken, contactlenzen. Geen stofzuigers of wasmachines dus.)

4. Kleine Zebra

succesvolle webshop mama's

Met leuke foto’s en artikels maakt de Kleine Zebra mama’s blij!

De oprichters van de Kleine Zebra zijn 3 mama’s/zussen die destijds niet online vonden wat ze zochten: leuke kinderspulletjes. Ze besloten een webshop op te starten. Hun kracht bestaat er in een webshop uit te bouwen die zich volledig richt op wat mama’s leuk vinden. Ze steken veel moeite in het schrijven van blogs met leuke foto’s die moeders kunnen inspireren. Zoals veel vrouwen graag “echt” gaan shoppen creëren ze dit gevoel in hun webshop.

5. Bol.com

Dat bol.com tot de succesvolle webshops behoort moet niemand je zeggen. Dé troef van bol.com is het gigantische aanbod. Zij hebben (bijna) alles wat je maar zoekt. Door lage (of geen) verzendkosten is het meestal voordelig bij hen te bestellen. Bovendien zetten zij sterk in op (online én offline) marketing, iedereen moet bol.com kennen. Dit verhoogt uiteraard het vertrouwen wat op haar beurt de conversie doet toenemen. Tegenwoordig is bol.com meer dan een webshop, zo kunnen kleinere retailers hun producten via het platform verkopen. Bol.com regelt alles, de retailer hoeft enkel zijn producten te verzenden. Ook kunnen particulieren tweedehands producten aanbieden, zo worden ze een echte gigantische online marktplaats.

Bol.com is, net zoals Albert Heijn, onderdeel van Ahold. Zo kan je tegenwoordig je pakketje afhalen in een Albert Heijn winkel, makkelijk en goedkoop. De combinatie van on- en offline benutten ze hiermee optimaal.

Goed dat er veel meer succesvolle webshops zijn dan enkel deze vijf. Want vanaf wanneer ben je immers succesvol? Als je €500.000 euro omzet maakt of als je goed uit de kosten komt en een job hebt die je graag doet? Iedereen met de nodige inzet, durf en goed verstand kan een succesvolle webshop starten.

Hopelijk vond je dit artikel interessant?
Delen. Daar wordt iedereen beter van!
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Schrijf een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *