Webshop beginnen? Stappenplan

Een webshop beginnen is een heel avontuur en voor iedereen anders. De ene wil zijn fysieke winkel met een webshop uitbreiden, de ander wil er z’n nieuwe baan van maken en weer iemand anders wil een webshop beginnen om z’n zelfgemaakte producten te verkopen. Je hebt alvast de eerste stap goed gezet: je informeert jezelf voordat je begint. Met dit stappenplan weet je weer een beetje beter wat er je te wachten staat als je zelf een webshop gaat starten.

1. Voltijds, deeltijds?

Als je een webshop start moet je je eerst afvragen: Ga ik dit voltijds doen en wil ik hier dus van kunnen leven? Of doe ik dit naast m’n huidige baan en ben ik blij met een paar extra euro’s? Of een combinatie? Dit is belangrijk om op voorhand uit te maken, zeker als je er voltijd voor wil gaan. Uit onderzoek is gebleken dat wie voltijds een webshop wil runnen meer kans heeft op slagen, maar je zal ook je doelen hoger moeten stellen.

2. Wat zijn je doelen?

Het is belangrijk te weten waar je heen wil als je een webshop wil beginnen. De doelen die je stelt hangen natuurlijk van vele factoren af en ook grotendeels van je keuze om al dan niet voltijds te gaan voor je nieuwe avontuur. Doelen stellen is erg nuttig, aan de hand van doelen kan je beslissingen maken over marketing, kosten, investeringen… Doelen staan niet vast. Doelen kunnen steeds veranderen en dat is ook normaal.

Welke doelen moet ik stellen? Probeer zo concreet mogelijk te zijn. Een belangrijk doel is je winst en de termijn. Wil ik over 2 jaar elke maand 2000 euro winst draaien met m’n webshop? Of wil ik over 3 jaar break-even zitten maar wel een jaaromzet van 0,5 miljoen? Denk ook al eens na met welke andere doelen je die winst wil gaan bereiken: Aantal bezoekers? Conversiepercentage? Grootte van het krantenbestand, grootte van je assortiment. Uiteindelijk zal dit, samen met de volgende stappen, resulteren in een eenvoudig businessplan.

Naast je doelen zal je ook met een startkapitaal moeten beginnen. Het is niet gelogen dat je met €3000 een webshop kan starten, maar dit zal erg moeilijk zijn. Uit onderzoek is gebleken dat een hoger startkapitaal de kans op succes vergroot. Het is uiteraard geen garantie.

3. Administratieve rompslomp als je een webshop wil beginnen.

Zowel in België als in Nederland zal je door een hoop administratie moeten als je een webwinkel zelf wil gaan starten. Je zal koe moeten aanmelden bij de Kamer van Koophandel, zorgen voor een BTW nummer… informeer je ook goed over de regelgeving i.v.m. de wet van “verkoop op afstand” (hoe zit dat met retouren, garantie…)

4. Welk product ga ik verkopen?

Het ene product is het andere niet. Dit is een erg belangrijke keuze voor je webshop, goed dat er hierover een ander artikel staat op Morris: “Webshop starten? Welk product is geschikt.”

Als je je product(en) gekozen hebt moet je natuurlijk op zoek naar leveranciers. Dat is in het begin zeker niet altijd eenvoudig. Je concurrenten zullen je die informatie niet zomaar geven. Zoeken op internet kan je alvast op weg helpen, maar bezoek zeker en vast ook beurzen in jouw branche.webshop starten welk product

5. Wat zijn m’n USP’s?

Waarom zouden klanten bij jou kopen en niet bij de concurrent?Goede USP webshop beginnen Die vraag moet je héél goed kunnen beantwoorden. Ben jij goedkoper? Lever je sneller? Biedt je een beter service? Heb je een groter assortiment? Er zijn echt erg veel redenen die de keuze van de klant beïnvloeden maar je zal er wel unieke moeten vinden. Ook hier is al over geschreven op Morris: “Goede USP’s voor je webshop.

Wees hier realistisch in, je kan niet én de goedkoopste, én de snelste, én de meest kwaliteitsvolle zijn. Je zal keuzes moeten maken. En laat het een tip zijn: de goedkoopste zijn is erg moeilijk.

6. Hoe ga je bezoekers naar je webshop trekken?

Geen bezoekers, geen verkopen. Wel bezoekers? Misschien verkopen. Je moet dus niet gewoon bezoekers naar je webshop krijgen, maar ook de juiste bezoekers. Je moet dus eerst goed in kaart brengen wie je doelgroep is. Mannen/vrouwen? 50+ of jongeren? Wonen ze in de stad of in grote villa’s op den buiten? Als je weet wie je doelgroep is moet je achterhalen waar je doelgroep zich bevindt. Bijna elke doelgroep is tegenwoordig online te vinden, maar het internet is groot. Zo zal je jongeren vinden op sociale media zoals Facebook en snapchat. Mama’s kan je bereiken via blogs. Je kan bezoekers naar je beginnende webshop trekken op erg veel manieren:

  • SEO. Wie iets wil kopen zoekt dit via Google. Zo gaat het erg dikwijls, hoe hoger je staat in Google, hoe beter. Lees hier meer over hoe je hoger in Google kan komen. Deze methode is voor beginnende wegshops meestal de meest geschikte. Als je er veel werk in steekt krijg je een constante gratis stroom bezoekers.
  • SEA. Bezoekers trekken via zoekmachines, maar dan met betaalde advertenties. Informeer je hier heel goed over voordat je hier aan begint. Dit kan erg rendabel zijn, maar ook erg duur.
  • Affiliate marketing. Laat anderen reclame maken voor jou. Als iemand iets koopt geef je hen een commissie. Hoe affiliate marketing werkt lees je hier.
  • E-mail marketing. Dit is een erg rendabel marketinginstrument, maar dit werkt meestal pas nadat je al wat e-mail adressen hebt en dus ook al een hoop bezoekers hebt.
  • Sociale media. Met sociale media kan je je doelgroep bereiken, via betaalde advertenties of eventueel gratis. Er zijn er echter erg veel: Twitter, Facebook, Instagram, SnapChat, Pinterest. Ga dus na waar je doelgroep zich bevindt.
  • Blogs. Laat veel gelezen blogs producten van jouw reviewen en links naar je webshop plaatsen. Het trekt niet enkel bezoekers, het is ook geweldig om je nieuwe webshop hoger in google te krijgen.

7. Welke webshop software kiezen?

Naargelang je doelen en ambities zal je de meest geschikte webshop software moeten kiezen. Laat ons het onderscheid maken tussen 3 soorten: SAAS, Open Source en maatwerk.

SAAS webshop software

Wie een webshop wil beginnen met beperkt budget of weinig programmeerkennis heeft is het meeste gebaat met een SAAS (Software As A Service) oplossing. Je huurt software, alle technische werkzaamheden verzorgt het bedrijf voor jouw. Dit is de meest eenvoudige oplossing. Je hangt echter wel vast aan de SAAS leverancier. Wil je functies die de software niet biedt? Dan heb je een probleem. Wil je snellere hosting? Dan wordt dit moeilijk. Voor de meeste starters is dit echter wel de beste oplossing. Meer info over SAAS software lees je hier.

Open Source

Open Soure, de naam zegt het zelf, de code is voor iedereen open. Je kan hier dus echt wel alle kanten mee uit. Als je geen informaticus bent is het echter niet eenvoudig dit zelf te doen en zal je het moeten uitbesteden. Open Source geeft je echt alle mogelijkheden. Wil je veel omzet gaan draaien en meer ingewikkelde marketingtechnieken gaan gebruiken? Dan is dit de beste keuze. De meest bekende Open Source software is Magento. De software is in principe gratis, maar modules en de ontwikkeling naar je eigen wensen maken het totale plaatje meestal een grote investering. (Let op: voor Magento heb je snelle Magento hosting nodig).

Maatwerk

Een webshop volledig op maat kan ook. Dit is ongetwijfeld de duurste oplossing. Als beginner is dit af te raden. Grote jongens zoals Coolblue en Bol.com hebben wel maatwerk, maar zij hebben dan ook een heel team developers in dienst.

8. Hosting en domeinnaam.

Je zal je webshop een gepaste domeinnaam moeten geven. Zorg dat deze eenvoudig te schrijven is en goed te onthouden is. Heb je er een gevonden en is ze nog niet door iemand anders gebruikt? Dan kan je deze registreren.

Ook hosting is niet te onderschatten. Je webshop moet immers altijd bereikbaar zijn en ook snel werken. Voor goede hosting en het registreren van je domeinnaam raden we je SkyBerate aan.Snelle magento hosting webshop

9. Opslag en pakjes verzenden.

Je producten moeten ergens gestockeerd worden (tenzij je aan “dropshipping” doet, maar hier gaan we niet op in) en ze moeten ook tot bij je klant geraken. Heb je zelf een opslagplaats? Dan moet je enkele nog bekijken hoe je je pakjes verzonden krijgt.

Je kan een contract afsluiten met B-post, PostNL, DPD… maar nog slimmer is waarschijnlijk te gaan werken met een andere partij. Dit is een pak goedkoper, contractloos en je kiest uit verschillende partijen. Meer info vind je hier.

pakjes verzenden webshop beginnenHeb je geen ruimte om je pakjes op te slaan? Dat is geen probleem. Met de fulfilment methode leg je je pakjes in een ander magazijn. Zij maken bestellingen voor je klaar en verzenden deze zelf. Een goede partner hiervoor is ShopWeDo. Ze zijn erg goedkoop en volgen alles keurig op. Meer info over deze (erg handige en rendabele) manier van werken lees je op hun website.

10. betalingen verwerken.

Het verwerken van betalingen is niet de meest interessante klus maar wel eentje die mee bepaalt of er geld binnenkomt of niet. Je werkt hiervoor met een betaalprovider. Een echte aanrader is Pay.nl. Zij bieden veel verschillende betaalmethodes (IDEAL, PayPal, Kredietkaarten, Afterpay, Overboeking/overschrijving) aan tegen concurrentie prijzen. Zo’n betaalprovider verwerkt alle betalingen en stort deze (bv elke dag) op je rekening. Bij de keuze van een betaalprovider is het belangrijk jezelf de vraag te stellen welke betaalmethoden je wil aanbieden. Zorg dat je deze zeker hebt:
webshop beginnen

  • Bankoverschrijving
  • IDEAL (voor nederlanders)
  • Bancontact
  • Kredietkaart (visa, mastercard)

Zeker nuttig zijn ook:

  • Achteraf betalen
  • PayPal
  • Sofort Banking

Live? Nu begint het pas.

Ben je live? Dan begint het pas. Je bent een webshop begonnen maar nu moet je uitzoeken welke methodes nu echt werken en welke niet. Hoe verandert de markt? Waar liggen nieuwe kansen? Je zal nieuwe dingen moeten proberen om te weten of het werkt. Ben je na het lezen van dit artikel nog niet ontmoedigd? Geweldig, ga er voor! Toch nog vragen? Laat zeker een reactie achter!

Hopelijk vond je dit artikel interessant?
Delen. Daar wordt iedereen beter van!
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Schrijf een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *