Zoekmachine marketing voor webshops: zo ga je te werk.

Als je een webshop hebt dan wil je natuurlijk zoveel mogelijk bezoekers vanuit de organische zoekresultaten van Google. Dit zijn immers de meest winstgevende bezoekers; je hoeft er geen reclamegelden aan uit te geven.

In dit artikel zullen we uiteen zetten hoe je meer bezoekers op je webshop krijgt door middel van zoekmachine marketing.zoekmachine marketing webshop

Stap 1 – Zoekwoorden onderzoek

De eerste stap welke je zal moeten nemen is het doen van een zoekwoorden onderzoek. Dit is namelijk altijd de basis waaruit je verder gaat werken. Aan de hand van de bevindingen van het zoekwoorden onderzoek weet je hoe je je content in moet gaan richten en waar je je op moet richten met linkbuilding.

Bij een zoekwoorden onderzoek is het belangrijk om de zoekwoorden te vinden welke het meest waardevol zijn. Dit zijn niet per definitie de zoekwoorden waarop het hoogste zoekvolume zit. Een zoekwoord kan een heel hoog zoekvolume hebben, maar als het vanwege de hoge concurrentie op dit zoekwoord niet mogelijk (redelijkerwijs) is om hierop hoog in Google te komen dan heeft het weinig nut om je daar op te gaan richten.

Voor een zoekwoorden onderzoek kan je gebruik maken van de Google Keyword Planner, deze is eigenlijk bedoeld voor het maken van Google AdWord advertenties maar leent zich ook uitstekend voor een SEO zoekwoorden onderzoek.

Om gebruik te maken van de Google Keyword Planner kan je bij Google Adwords inloggen waarna je onder Hulpprogramma’s de optie ‘Zoekwoordplanner’ kiest.

Google geeft niet alleen de zoekvolumes maar geeft daarbij ook aan wat de concurrentie op het zoekwoord is. Dit zijn wel waarden gebaseerd op adverteren in Google, maar het is zo dat er ook veel concurrentie op SEO zoekwoorden is als dit bij adverteren (SEA) ook het geval is.

Stap 2 – Content

Nu je weet wat de beste zoekwoorden zijn waar je je op kan richten is het tijd om je content daarop af te stemmen. Dit kan je doen door content te schrijven ‘om’ het zoekwoord heen.

Wat voor webshops erg belangrijk is, is het schrijven van unieke content. Zeker bij webshop welke veel artikelen in de webshop hebben wordt nog weleens gebruik gemaakt van standaard productbeschrijvingen van fabrikanten. Hierdoor ontstaat dubbele content, dit duiden we aan met ‘duplicate content’.

Google wil haar gebruikers een zo goed mogelijke ervaring te geven. Dit doet Google onder andere door gebruikers van haar zoekmachine niet dezelfde resultaten te geven voor een zoekopdracht. Google heeft daarvoor een algoritme ontwikkeld welke ‘Panda’ wordt genoemd. Websites met duplicate content worden bestraft en lager in Google gezet of zelfs helemaal uit de Google index verwijderd.

Wat bij productbeschrijvingen verder helpt om hoog in Google te komen is het maken van zo uitgebreid mogelijke productbeschrijvingen. Dit kan je doen door alle productkenmerken van een product te beschrijven en eventueel te voorzien van gebruikerservaringen (reviews).

Nu is het voor webshop welke zeer veel artikelen (duizenden) voeren in de praktijk niet haalbaar om voor ieder artikel een uitgebreide productbeschrijving te schrijven. Zeker niet als het aanbod vaak wisselt, zoals bij televisies of telefoons, waarbij jaarlijks oude modellen verdwijnen en nieuwe voor in de plaats komen. In dergelijke situaties is het zaak om je te richten op de artikelen welke het grootste deel van de omzet bepalen. Vaak geldt voor webshops de 80-20 regel, waarbij 20% van de artikelen zorgt voor 80% van de omzet. De webshop zou dan voor in ieder geval deze 20% best verkopende artikelen moeten werken aan uitgebreide productbeschrijvingen.

Stap 3 – linkbuilding

Zelfs al heb je de meest uitgebreide content op je webshop staan, zonder goede backlinks zal het niet mogelijk zijn om topposities in Google te veroveren. Google weegt veel verschillende factoren om te bepalen hoe hoog ze een website in haar index opneemt. Backlinks zijn nog altijd de factor welke het zwaarst weegt in het Google algoritme.

Bij backlinks is de kwaliteit van de link belangrijk en de relevantie van de link. Zo is een link vanaf een blog welke een smartphone review schrijft naar je smartphone webshop een goede en relevante link. Een link vanaf de partnerpagina van je boekhouder naar je smartphone webshop is niet relevant en heeft nauwelijks (of zelfs geen enkele) waarde voor je smartphone webshop.

Bij het verkrijgen van backlinks zullen we ons dus moeten richten op de websites welke relevant zijn voor het productenaanbod. Een manier om dit te doen is door gastblogs te schrijven (zoals productreviews) voor blogs.

Bij linkbuilding zijn verder de anchor (het klikbare deel van een stuk tekst) teksten belangrijk. De anchor tekst verteld Google waar de pagina waarnaar verwezen wordt overgaat. Als je een landingspagina hebt met dameskleding in de uitverkoop dan is de anchor tekst ‘dameskleding sale’ bijvoorbeeld waardevol. Terwijl een anchor tekst zoals ‘klik hier’ minder waardevol is. Bij het gebruik van anchor teksten moet je er overigens opletten dat je niet overdrijft, je wilt dat je een natuurlijk ogend backlink profiel hebt. Dit om een penalty voor overoptimalisatie te voorkomen. Zorg daarom naast commercieel interessante anchor teksten ook voor anchor teksten welke je in een natuurlijk backlink profiel tegenkomt zoals ‘klik hier’, ‘meer informatie’, ‘lees hier verder’ etc.

Stap 4 – zorg voor een snelle webshop

Websites welke snel laden komen hoger in Google dan trage websites. Reden is dat Google haar gebruikers de beste mogelijke ervaring wil geven. Sommige webshops kunnen traag laden omdat vanuit databases allerlei gegevens opgehaald moeten worden (actuele voorraden, actuele prijzen, beschikbare afmetingen, kleuren, enz).

Wil je weten of je webshop snel is? Gebruik dan de Google PageSpeed tool. De tool laat je direct zien hoe snel je webshop is, en wat je kunt doen om je webshop sneller te maken.

Stap 5 – zorg voor een responsive webshop

Steeds meer mensen maken gebruik van een smartphone of een tablet om iets bij een webshop te bestellen. Met een responsive webshop zorg je ervoor dat de lay-out van de webshop zich aanpast aan deze mobiele apparaten (zodat de tekst goed te lezen is en de knoppen met de vingers te bedienen zijn). Dit is niet alleen belangrijk om de ‘mobiele’ klant te kunnen bedienen. Het is ook belangrijk voor je Google ranking. Google laat websites welke geschikt zijn voor mobiele apparaten namelijk hoger in haar index op.

Hopelijk vond je dit artikel interessant?
Delen. Daar wordt iedereen beter van!
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Schrijf een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *