Belgische e-commerce in de kijker: Dag van de Webshop XL

Het begint bijna een begrip te worden: Dag van de Webshop. Ook dit jaar wordt de Belgische e-commerce met dit project in de kijker gezet. Een mooi initiatief voor ondernemers én consumenten.

Dag van de Webshop? XL?

De insteek van DVDW is eenvoudig: de Belgische consumenten meer vertrouwd maken met webshops van hier en ze ineens laten kennismaken met nieuwe shops. Van 3 tot 5 november (ja, dat zijn meerdere dagen, vandaar de “XL”) bedenken zo’n 300 tot 400 webshops een unieke actie. Alle webshops met hun promoties worden verzameld op de website dagvandewebshop.be. Als consument dus het moment bij uitstek om eens online te gaan shoppen.

Dag van de webshop

Lukt het om die Belgische consumenten te bereiken? En ook te doen shoppen?

Blijkbaar wel. Gedurende de campagne (van 1 september t.e.m. 5 november) wisten maar liefst 57.000 unieke bezoekers de website te vinden en bovendien werd er zo’n 50.000 keer doorgeklikt naar de deelnemende webshops. Op zich al een mooi resultaat. Maar hoe zat het met shoppen? Het aantal doorkliks mogen dan wel een mooi aantal zijn, uiteindelijk draait het er wel om of DVDW in hun opzet slaagt: bezoekers doen kopen. Uit de enquête die ze zelf achteraf hielden bleek dat zo’n 35% van de bezoekers ook ergens een bestelling plaatste. Shoppen ontbrak er dus niet aan.

Een tweede missie van dit initiatief bestaat er in om minder gekende webshops toch in de aandacht te zetten en shoppers kennis te laten maken met die onbekende pareltjes. En ja hoor, ook hier lukken ze in. Meer dan 80% van de shoppers geeft aan dat ze webshops bezochten die ze nooit eerder hadden bezocht.

Hoe pakt zo’n event nu de promotie aan?

Een mix van allerhande online marketingkanalen is een must. Dag van de Webshop zet dan ook Google Adwords en hun display netwerk in. Ook Facebook ads ontbreken er niet aan. Sterker nog, dit jaar zetten ze volop in op sociale media. Er staan nu al voor elke dag berichten ingepland op Facebok, Twitter en Instagram. Zo ver op voorhand inplannen? Is dat wel een goed idee? Voor standaard berichten kan het zeker werken, maar social media blijft echter enorm nieuws-gevoelig. Dus goed blijven volgen zal een must zijn. Om nog meer organisch verkeer te trekken werd dit jaar ook een blog opgezet. Een blog vol inspiratie voor shoppers: kledingtips, handige tips over bepaalde producten, advies… Daarnaast is de blog volledig in samenwerking met de deelnemende webshops, zo kunnen zij zichzelf weer in de kijker zetten.

Naast organisch bereik via social media worden er uiteraard ook budgetten uitgetrokken. Hoeveel deze waren kwam ik jammer genoeg niet te weten, wel wist men mij te vertellen dat het Facebook budget even groot was als het Google budget. Dat bevestigd alleen maar dat Facebook alsmaar meer budget van Google afsnoept.

Toch stel ik me vragen bij een belangrijke poot van hun communicatie-aanpak. Hoe zit het met offline? Als je consumenten die normaal niet online shoppen wil bereiken om hen te overtuigen dit wil eens te doen, dan mag offline echt niet ontbreken. Hier zien we echter weinig van. Een radio- of televisiecampagne zou geen slecht idee zijn. Maar wie weet, misschien dat er daar dit jaar wel budget voor voorzien is.

Als webshop deelnemen?

Als webwinkelier kan een deelname aan DVDW zeker een goede investering zijn, nog tot oktober geniet je van een Early bird tarief van €200. Aangezien 68% van de deelnemende webshops van vorig jaar zegt opnieuw te willen deelnemen lijkt het de investering waard. Tot slot gaf het team van Dag van de Webshop me nog een goede tip mee voor deelnemende webshops: bedenk een originele actie. Een droge x% korting slaat veel minder aan dan bv. een gratis cadeau, 2+1… Je hebt nog even tijd, dus denk er al een keertje over na!

Hopelijk vond je dit artikel interessant?
Delen. Daar wordt iedereen beter van!
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Schrijf een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *