Linkbuilding voor SEO [CASE]

Linkbuilding voor SEO [CASE]

18 januari 2016 1 Door Wout Gortworst

SEO linkbuildingEr is veel te doen omtrent linkbuilding. Tegenwoordig is het bijna een vies woord. Maar waarom eigenlijk? Want is linkbuilding wel zo vies? Naar mijn mening helemaal niet en is het nog steeds een van de belangrijkste onderdelen van internet marketing. In dit artikel gaan we het daarom hebben over linkbuilding aan de hand van een case. De case gaat over de webshop https://www.alleeninkt.nl/.

Waarom is linkbuilding een vies woord geworden?

Er is in het verleden, en nog steeds, veel misbruik gemaakt van linkbuilding. Niet alleen van linkbuilding overigens, want ook met content is in het verleden heel wat gesjoemeld. Keywords werden onzichtbaar gemaakt en vol gespamd op een pagina om maar zo snel mogelijk te laten ranken op dat specifieke zoekwoord. Toch hoor je niemand over content marketing klagen. Waarom dan wel over linkbuilding? Ja dat is mij ook een raadsel. Online marketing goeroes roepen elkaar naar mijn mening gewoon na. In de praktijk blijkt echter dat linkbuilding nog steeds een belangrijke rankingsfactor is. Daarom schrijf ik vandaag deze case. Die niet de theorie omtrent linkbuilding belicht, maar de keiharde praktijk.

Waarom linkbuilding wel werkt

Laten we bij het begin beginnen. Wanneer je een website opzet moet je nooit beginnen met linkbuilding. Het is namelijk niet de belangrijkste factor van online marketing, maar wel een hele belangrijke. Allereerst dien je een website technisch geoptimaliseerd te hebben en gevuld met waardevolle content voor zowel je bezoeker als voor zoekmachines. Op dit aspect wil ik nu niet te veel in gaan. Hier lees je hoe je webshop hoger in Google komt.

Wanneer de basis van de website staat kun je beginnen met linkbuilding. Het is dan heel belangrijk dat je een goede link juice behoudt. Dit betekent dat je veel verschillende soorten links aanvraagt. Bijvoorbeeld op startpagina’s, blogwebsite en gewone websites. Daarnaast dienen anchortags ook te verschillen, maar het aller belangrijkste is natuurlijk relevantie. Laten we even teruggaan naar Alleeninkt.nl.

Voor Alleeninkt.nl is bijvoorbeeld een link op een website met kantoorartikelen een hele goede toevoeging. Ik heb daarom websites opgezocht die kantoorartikelen verkopen, maar geen inktcartridges in hun assortiment hebben. Vervolgens geef ik aan zo’n website aan dat Alleeninkt.nl een goede toevoeging kan zijn. Uiteraard dien je ook rekening te houden met de kwaliteit van een website. Wanneer je wilt beginnen met linkbuilding dien je daarom ook ervaring te hebben en een kwalitatieve website te kunnen onderscheiden van een niet kwalitatieve website. Een anchor tag kan in dit geval zijn “inktcartridges als relatiegeschenk”.

Bij linkbuilding gaat het puur om kwaliteit en relevantie.

Een ander voorbeeld van linkbuilding is het schrijven van een blogartikel. Je ziet dat ik daar op dit moment mee bezig ben. Ik schrijf een artikel over linkbuilding en koppel dit aan een case van Alleeninkt.nl. Een relevante link en relevante content.

Hiermee bereik je dan ook topposities in Google. Wanneer je “inktcartridges” intypt in Google verschijnt Alleeninkt.nl op nummer één. Dit geldt ook voor printer inkt.

Linkbuilding case SEO alleeninkt.nl

AlleenInkt.nl staat op de eerste plaats in de organische resultaten van Google.

Samenvattend

Linkbuilding is niet vies, mits je de overige aspecten van een website niet vergeet en bij linkbuilding alleen op zoek gaat naar kwalitatieve en vooral relevante websites waar bezoekers van deze websites wat aan hebben! 

Hopelijk vond je dit artikel interessant?
Delen. Daar wordt iedereen beter van!