Is je webshop klaar voor 2017?
25 december 2016 0 Door RoelandHet nieuwe jaar is weer daar,
ik heb alvast m’n briefje klaar.
De nieuwjaarsbrieven worden in deze periode enthousiast voorgelezen, iedereen sluit 2016 af en bereidt zich voor op het nieuwe jaar. Zo ook voor alle online ondernemers. Wat 2017 zal brengen kan niemand voorspellen, maar met bepaalde trends kan je alvast rekening houden.
Je pakjes verzenden: wat verwacht de klant?
Wie een webshop heeft moet z’n pakjes verzonden krijgen. Liefst goedkoop en snel. Om je pakjes goedkoper te verzenden kan je best hier eens een kijkje nemen. Dat is vooral om je eigen kosten te drukken mooi meegenomen. Maar wacht verwacht de klant in 2017 en hoe kan je de verwachtingen inlossen?
Om te beginnen is het interessant te lezen dat (Twinkle Jaarboek 2017) hoge verzendkosten de allergrootste afknapper zijn tijdens het online shoppen. Maar liefst 38,2% van de ondervraagden geeft dit aan. Toch iets om over na te denken, misschien kan je wel een deel van de verzendkosten op eigen rekening nemen? En wie niet gelooft dat dit financieel haalbaar is gaat maar best eens de cijfers vaan CoolBlue na.
Naast de prijs van de verzending speelt levertijd ook mee, maar in veel mindere maten. Slechts 13,9% (Twinkle Jaarboek 2017) geeft aan dit dit een grote afknapper is bij het online shoppen als dit te lang is. Waar de klant echter wél naar vraagt is levering op zaterdag, zondag, ’s avonds… begrijpelijk. Wie wil nu thuisblijven om ene pakje te ontvangen? Vooral ’s avonds blijkt populair: maar liefst 35% zou graag z’n pakketje na 18u geleverd krijgen. Dan koop je ’t beter in een fysieke winkel. Zoek dus uit of het voor jou niet mogelijk is om op deze momenten te leveren.
Betalen: mobieler, sneller.
Dat hoge verzendkosten de grootste struikelblok zijn bij online shoppen kon je net lezen. Maar op plaats twee staat met zo’n 20,9%: “Ontbreken van mijn favoriete betaalmiddel”. Dat wil zeggen dat één op de vijf bezoekers van je webwinkel het een groot probleem vindt als ze niet kunnen betalen zoals ze dat zelf graag willen. Maar welke betaalmethodes zijn belangrijk in 2017? PayPal is op dit moment al marktleider, zo’n 35,9% van de online shoppers betaald het liefst via deze service. Met het groeiend aantal mobiele aankopen zal dit vast nog stijgen, PayPal is namelijk erg eenvoudig in gebruik op je SmartPhone.
Google Shopping blijft onmisbaar
Elke zoekopdracht in Google waar iets aan te verdienen valt (voor Google), daar zal Google ook aan verdienen. Organische resultaten zullen dus verdrongen worden door betalende. Google Shopping is een goudmijn voor Google: als consument is het uiterst handig, als handelaar enorm effectief, als Google enorm winstgevend. Als deze 3 partijen er beter van worden, zal het alsmaar een belangrijkere plaats innemen in de zoekresultaten. Ben je hier als online retailer niet aanwezig? Dan loop je omzet mis, een gemiste omzet die alleen maar groter wordt. Waarom je zeker gebruik moet maken van Google Shopping lees je hier.
Social media
Social media is al lang belangrijk. Dat zal in 2017 niet anders zijn en alleen maar belangrijker worden om hier aanwezig te zijn. Echter worden toppers zoals Facebook en Instagram alsmaar slimmer. De timing van je berichten, de juiste woorden… worden minder belangrijk. Je zal écht dingen moeten posten die mensen écht leuk vinden. (Nee, niet enkel liken, echt leuk vinden). Enkel die content zal enigszins nog organisch bereik hebben. Maar dat moet niet de reden zijn. Bijna ieder bedrijf heeft ondertussen begrepen dat social media belangrijk zijn, mensen krijgen dan ook massaal veel content naar hun beeldscherm geslingerd. Je zal dus echt indruk moeten maken om er ook waarde uit te halen. Een combinatie van écht goede content en daarboven ook nog budget (je zal er niet omheen kunnen) zullen het pas mogelijk maken om van Social Media een succesverhaal te maken. Je wint alvast veel door gebruik te maken van video. Ook dat zal er belangrijker op worden.
Er zijn vast nog een hoop andere tips om je goed voor te bereiden op 2017. Ik lees ze graag, schrijf dus zeker een reactie!
Over de auteur
Roeland is, naast student CommunicatieWetenschappen, gepassioneerd door online marketing. Geen praatjes, maar wel eigen ervaringen. Aangezien hij de webshop voor Speel•goed Kiki zelf beheert, is de realiteit van webshop marketing hem niet vreemd.