Pakjes verzenden met je webshop: zo doe je ’t goed.
9 januari 2017Wie de marketing voor z’n webshop op orde wil denkt meestal meteen aan online marketing: staat mijn webshop hoog in Google? Ben ik actief op Sociale Media? Gebruik ik Google Shopping?… Daar stopt het echter niet. Als je je klanten wil overtuigen om méér dan één keer bij jou te bestellen, dan moet je er ook voor zorgen dat je pakjes goed verzonden worden. Zo pak je dat aan.
Verzendkosten: hou ze laag.
Verzendkosten zijn de allergrootste drempel voor klanten om online te bestellen. Je hebt er dus alle voordeel bij deze zo laag mogelijk te houden. Zorg er zeker en vast voor dat vanaf een bepaald bedrag de verzendkosten voor de klant volledig wegvallen. (bereken zelf vanaf wanneer dit haalbaar is). Zo zal de klant niet enkel sneller willen bestellen, maar ook je orderwaarde zal in de meeste gevallen stijgen. Daarnaast is het ook verstandig de vaste kost van de verzending niet te hoog te houden. Ga na wat je concurrenten doen en pas eventueel aan.
Het wordt natuurlijk moeilijk om je verzendkosten €4/pakketje te maken als je zelf 6 euro moet betalen aan je logistieke partner. Zorg dus dat je zelf ook niet te veel betaald, hier kan je lezen hoe je goedkoper pakketjes kan verzenden.
De verpakking
Alles begint bij goed verpakken. Nee, niet mooi, maar echt goed. Een klant dat producten ontvangt met schade is niet gelukkig en je zal zelf kosten maken. Besteed hier dus aandacht aan. Verpak je producten stevig, het moet immers tegen een stootje kunnen. Je zou de route van ’n pakje eens moeten volgen, je zal verbaast zijn waar je pakje heen vliegt.
Op de tweede plaats komt natuurlijk het uitzicht. Een leuke doos is een extra marketinginstrument. Niet enkel om je logo nog eens onder de aandacht te brengen, maar je kan de klanten nog eens duidelijk maken waarom bij jou bestellen een goede keuze was. Vermeld je USP’s, wens je klant veel plezier… ook met de doos creëer je een beetje beleving.
De juiste koerier
In de Benelux zijn er heel wat koerierdiensten met elk hun eigen kwaliteiten. Ga bij je keuze niet enkel af op de prijs dat ze kunnen bieden maar kijk ook naar volgende punten:
- Kunnen klanten hun pakje in de buurt in een punt ophalen?
- Is er zaterdaglevering mogelijk? Avondlevering?
- Hoevaak wordt een pakje aangeboden?
- Hoe snel krijg ik m’n pakjes bij de klant?
- Moet ik de pakjes zelf naar een punt brengen of worden ze opgepikt?
Het is in veel gevallen trouwens geen slecht idee om naargelang het land van bestemming met een andere partij samen te werken.
Houd je klant geïnformeerd
Consumenten weten graag waar hun pakje is. Zorg dus dat je klanten tijdig een mail krijgen met de status van hun bestelling. “In verwerking”, “vertrokken uit magazijn”, “in sorteercentrum”, “onderweg”… Zorg dat ze van je koerierdienst zeker een trackingcode ontvangen. Zo kan je klant op ieder moment kijken waar zijn/haar pakketje is.
Verrassen
Als kers op de taart kan je je klant helemaal op ’t einde nog verrassen. Een leuk kaartje bij je bestelling of klein boekje met leuke ideetjes en tips. Een waardebon voor een volgende aankoop? Maak je klant écht gelukkig met z’n aankoop en vergroot zo de kans dat ook hun bestelling niet de laatste was.
Zelf nog tips om van de verzending écht een succes te maken? Laat ’t weten!