(Gratis) Meer bezoekers naar je webshop: 5 Snelle tips.
27 juni 2015 0 Door RoelandDaar staat hij dan. Je gloednieuwe webshop, je bent er zeker van dat je het beste product aanbied, goede service biedt, bezoekers zullen vast en zeker willen kopen. Maar waar blijven die bezoekers? Hoe trek je nu meer bezoekers naar je webshop? Een eenvoudige vraag, waar velen toch moeite mee hebben. Ik geef je graag enkele tips hoe je als startende of kleine webshop meer bezoekers kan trekken.
1. Schakel je netwerk in! (Gratis)
Hopelijk ben je enthousiast over je nieuwe webshop en vertel je het graag aan vrienden, familie… Wel, heb je al visitekaartjes? Deel ze uit! Vrienden en familie zijn dikwijls de eerste personen die jou zullen aanraden bij anderen! Maar je kan meer doen: Start een facebookpagina voor je webshop en verzamel je eerste fans door je kenissen op te roepen te liken. Meestal willen ze dit wel voor je doen en in ’t beste geval delen ze eens een bericht!
2. Social media (Gratis)
Met Facebook, Twitter, Pinterest, Youtube, Linked-In, Instagram… kan je geïnteresseerden vrij eenvoudig bereiken. Maar de leuze “bezint eer ge begint” is hier wel van toepassing. Gaat niet halsoverkop overal accounts aanmaken, post niet elke minuut een bericht. Denk na over je doelgroep, waar zitten zij? Zo is meer dan 90% van de Pinterest gebruikers vrouw en zal je op YouTube meer jonge mensen vinden. Facebook is dan weer vrij algemeen. Wanneer je besloten hebt welke sociale media je zal inzetten kan je starten. Deel je facebookpagina op je persoonlijke account, volg alvast potentiële klanten op Twitter en pin leuke plaatjes op Pinterest. Hoe je Facebook, Twitter of Pinterest goed inzet voor je webshop lees je in andere artikels.
Opgelet: “Like, deel & win acties komen als spam over, je bereikt meestal niet het gewenste publiek en ze zijn bovendien verboden bij Facebook. Je doet ’t dus beter niet.
3. SEO: Wordt gevonden in zoekmachines. (Gratis)
SEO (Search Engine Optimization) is een taak van lange adem, en je zal er veel werk moeten insteken. Maar het is wel bij uitstek de meest duurzame manier op dit moment om blijvend bezoekers te trekken. Eens je een mooie positie in de zoekmachines (met name Google, zij hebben vandaag nog veruit het grootste marktaandeel en België en Nederland) en je kan deze positie behouden, dan heb je een continue toestroom van écht geïnteresseerde bezoekers. Enkele Quick Wins:
- Zorg voor eenvoudige Url’s: Geen erg lange en vreemde urls. Verkoop je boeken? Dan kan een url zijn www.voorbeeld.com/boeken en dus niet www.voorbeeld.com/%subject?/b046_at6…
- Zorg dat er bij je merken en categoriepagina’s een korte tekst met uitleg staat en verwerk hier de belangrijkste woorden in. Heb je bijvoorbeeld een categorie voor Smartphone hoesjes, zorg er dan zeker voor dat deze woordgroep eens in je omschrijving voor komt.
- Content = King! Zorg voor voldoende unieke tekst bij producten, merken… Alsmaar meer webshops houden ook een blog bij, dit is natuurlijk een enorme SEO boost.
- Schrijf niet voor een robot. Vergeet niet dat nog steeds mensen je boodschap moeten lezen, je schrijft dus niet enkel voor een zoekmachine.
- Je webshop echt hoog krijgen in Google? Lees dan dit complete blogartikel: “Webshop hoger in Google“.
4. Zorg voor links naar je webshop (Gratis)
Er zijn tal van verzamelsites, gidsen, blogs… waar je misschien wel een link mag plaatsen naar je webshop? Steek hier eens wat tijd in, het levert maar een klein aantal bezoekers op, maar wel iets. Daarnaast kan het je posities in google enkel maar bevoordelen. Ik raad je wel aan niet aan “link ruilen” te doen, hierbij mag jij je link ergens plaatsen als jij een link naar hen plaatst. Dit komt je eigen webshop niet en goede.
5. Adverteren in zoekmachines (Betalend)
Met bv. Adwords, het advertentieprogramma van Google kan je snel veel bezoekers naar je webshop trekken. Dit kan echter erg duur worden en ik raad niemand aan hieraan ongeïnformeerd te beginnen. Wil je hier graag mee beginnen en heb je vragen, laat iets weten!
Tip: Je kan €75 advertentietegoed krijgen voor Adwords door op deze link te klikken. Ideaal om eens te proberen, misschien ben je wel een talent?
Heb je zelf nog tips? Of vragen? Laat een zeker reactie achter!
Over de auteur
Roeland is, naast student CommunicatieWetenschappen, gepassioneerd door online marketing. Geen praatjes, maar wel eigen ervaringen. Aangezien hij de webshop voor Speel•goed Kiki zelf beheert, is de realiteit van webshop marketing hem niet vreemd.