Wat kost het nu om een webshop te starten?
29 oktober 2016Wie een webshop wil starten vraagt zich uiteraard ook af wat dat allemaal gaat kosten. Of je nu een bedrijf bent met vele filialen of je wil je zelfgemaakte juwelen gaan verkopen, je weet graag welke kosten je te wachten staan. Veel heeft natuurlijk te maken met je eigen doelen en de software die je zal gebruiken. Ook welk product je in je webshop gaat verkopen kan hier een invloed op hebben.
Wat wil je eigenlijk met je webshop?
Niet iedereen wil een webshop starten met dezelfde intentie. De een heeft al een winkel en wil ook online klanten gaan bereiken, de ander wil de nieuwe bol.com worden en nog een ander wil gewoon z’n eigen spullen ergens kunnen aanbieden. Maak dus eerst voor jezelf uit: hoeveel omzet wil ik per maand gaan draaien? Hoeveel tijd kan ik hierin steken?
Concreter:
Ben je van plan je huidige baan op te zeggen en fulltime met je webshop bezig te zijn? Dan is het aangeraden om je webshop te laten bouwen door een professioneel bureau. En eerlijk, die rekenen hun uren niet goedkoop aan. Je zal dus een aardig budget moeten voorzien. Een standaard Magento webshop op maat (eigen design, functies zoals je die zelf wil) laten maken zal je al gauw 15.000 – 20.000 euro kosten.
Wil je maar 20 producten aanbieden? Dan ga je waarschijnlijk ook niet je baan opzeggen en ben je niet van plan er een volledig loon aan over te houden. In dat geval is een SaaS oplossing waarschijnlijk een goed idee. Hierbij “huur” je webshop software. Je betaalt dan een vaste maandelijkse kost waar dan alles zit in inbegrepen. Het voordeel is dat deze oplossing erg eenvoudig is en relatief goedkoop. Zo heb je al een webshop voor 20-50 euro/maand.
Welke kosten komen er allemaal kijken?
- Ontwikkeling. Het bouwen van de webshop is een grote kost. Laat je eentje op maat bouwen of in OpenSource zoals Magento? Dan ben je al snel enkele duizenden euro’s kwijt. Ga je voor een SaaS oplossing? (mijnwebwinkel, lightspeed, CCV shop…), dan kan bijna alles zelf doen. Eventueel een aangepast design kan je wel 1000+ euro kosten, je kan ook een template aankopen. Dan heb je een kant-en-klaar design wat een stuk goedkoper is.
- Domeinnaam en hosting. Een domeinnaam is niet zo duur, maar goed ook. Voor 10€ per jaar kan je de jouwe al registreren. Hosting hoeft ook niet duur te zijn. Dit kan voor 10€ per maand. Heb je echter een Magento webshop, dan vraagt dat wel een andere aanpak. Deze software is erg zwaar, een aangepaste Magento hosting is al snel meer dan €200 per maand. De kost voor hosting hangt natuurlijk ook af van je aantal bezoekers en aantal producten. Heb je 2000+ producten? Dan is dat een groot verschil met maar 20 producten. Ook je eisen spelen een rol: hoe snel wil je je webshop? Hoe sneller, hoe hoger in google. Daar betaal je dan ook voor.
- Papier, telefoon, verpakking… Ja, ook die kosten gaan omhoog. Je zal facturen en verzendlabels moeten afdrukken, alles moet goed verpakt worden en je zal veel vaker moeten telefoneren. (naar klanten die een vraag hebben bijvoorbeeld). Deze kosten vallen uiteraard mee en zijn erg afhankelijk van het aantal orders je hebt, maar verlies ze niet uit het oog.
- Verzending. Je pakjes moeten ook bij je klanten geraken. Hopelijk zijn dat er erg veel! Jammer genoeg blijven verzendkosten een hoge kost. Het loont dan ook om hierin goe die vergelijken. 1€ minder per pakje kan je al gauw duizenden euro’s schelen. Werken met een partij zoals Sendcloud (sendcloud ervaringen lees je hier) kan je veel kosten besparen. Pakjes naar het binnenland verzenden kan al voor €5 per pakje en vaak goedkoper.
- Marketing. Zonder marketing ga je niets verkopen. Wees daar maar zeker van. Als niemand je webshop weet te vinden dan zullen je bestellingen ook uitblijven. Marketing hoeft niet persé geld te kosten, met een hoop tijd kan je ook ver geraken. Denk bijvoorbeeld aan SEO, als je weet hoe je je webshop hoger in Google kan krijgen dan kan je gratis een hoop verkeer krijgen. Jammer genoeg is dit meestal niet voldoende. Adverteren op Google, Facebook… wordt stilaan onmisbaar. Wat hiervan de kosten zijn is natuurlijk erg verschillend. Maar honderden euro’s per maand is niet uitgesloten voor een beginnende webshop. Kleine tot middelgrote ondernemingen kunnen soms tot 10.000 euro per maand aan Google Adwords spenderen.
Er zijn nog andere (gratis) manieren om producten online te verkopen.
Verkoop je unieke producten? Dan moet je niet persé zelf een webshop opzetten. Je kan overwegen om je producten via bol.com of Storesquare te gaan aanbieden. (Update 2020: Storesquare heeft haar activiteiten stopgezet.) Zo hoef je je geen zorgen te maken over marketing, hosting en wat nog allemaal. Alles is voor je geregeld. Voor sommigen is dit echt een ideale oplossing, maar er schuilen toch wel wat gevaren (of toch zeker afknappers) om de hoek. Alles over zakelijk verkopen via bol.com lees je hier.