Webshop hoger in Google? Zo doe je dat.
19 mei 2017Je hebt een webshop gestart maar je bent niet te vinden in Google. Dat is een probleem, de meeste klanten bij webshops komen vandaag via google naar een webshop. Hoe krijg je nu je webshop hoger in Google? Het is veel werk, je moet geduld hebben maar het loont zeker en vast. Bezoekers die via Google naar je webshop komen zijn immers gratis.
De techniek om webshops/pagina’s hoger in zoekmachines te krijgen noemt men SEO (Search Engine Optimization)
Zo krijg je je webshop hoger in Google:
Opmerking: SEO evolueert, Google en andere zoekmachines passen hun algoritmes aan en verbeteren elke dag. Daarom wordt deze pagina regelmatig nagekeken en opgefrist.
Laatste update: 19 mei 2017
- Backlinks
- Keywords
- Long-tail
- Keyword tools
- Meta-Title en Meta-description
- Concurrentie
- Content
- Afbeeldingen
- Tekstopmaak: <strong>, <h1>, <h2>…
- Video
- URL
- Snelheid
- Ouderdom
- Activiteit
- Social
- Mobiel
- CTR: Click Through Rate
- Bounce Percentage – tijd op website
Backlinks
Google is ontstaan en groot geworden door hun “backlink” systeem. Die werkte toen vrij eenvoudig: Hoe meer links naar een bepaalde url, hoe hoger deze kwam in Google. Hier werd misbruik van gemaakt, tegenwoordig is dit dus veel ingewikkelder maar nog steeds erg belangrijk. Links verzamelen noemt men ook wel linkbuilding. Dit moet je weten over backlinks:
- Tegenwoordig is vooral de kwaliteit van belang. Een backlink van een goede, veelbezochte website is veel meer waard dan vele slechte linkjes.
- Relevantie is uiterst belangrijk. Verkoop je schoenen en verwijst een schoenenblog naar jouw webshop: Geweldig! Verwijst echter een autosite naar je webshop, dan is dit niet relevant.
- Anchor tekst: Een anchor tekst is het stukje tekst dat je te zien krijgt over de link. “Webshop starten” is hier bijvoorbeeld de anchor tekst die verwijst naar de pagina “webshop starten”.
- DoFollow en Nofollow: Wanneer een link het label “nofollow” meekrijgt gaat google deze link niet beschouwen als extra factor om je hoger te plaatsen. Deze links zijn echter wel nuttig, ze kunnen verkeer naar je webshop brengen. Bovendien zijn er geruchten dat een goede mix van Nofollow links en Dofollow links positief zijn voor je ranking, maar hier is weinig duidelijkheid over.
- Koop nooit backlinks! Zogenaamde “black-hat SEO”, waarbij je backlinks massaal koopt wordt door google sterk afgestraft. En met zo’n straf zal je webshop nooit hoger in google komen. Betaal je voor een artikel op een blog met daar links in? Dat kan geen kwaad natuurlijk.
- Verzamel backlinks door unieke producten of goede content aan te bieden. Een blog is hier ideaal voor: Een interessant blogartikel verzamelt hopelijk vanzelf relevante links.
Keywords
Als het over SEO gaat zul je het woord “keywords” ook vaak zien opduiken. Maar wat zijn keywords? Het zit zo: Voor een bepaald product wil je graag hoger in Google komen. Bijvoorbeeld voor een stofzuiger. De pagina waarop de stofzuiger te koop is wil je liefst zo hoog mogelijk ranken. Je neemt dan bijvoorbeeld als keyword “stofzuiger”. Hierop zal waarschijnlijk veel concurrentie zijn, moeilijk dus om goed te scoren. Daarom kan je misschien beter je pagina optimaliseren rond het keyword “Stofzuiger met sterke zuigkracht” (dit heet Long-tail, zie verder). De basis van SEO is dus gebaseerd op keywords: Voor elke pagina die je hoger wil in Google ga je eerst bepalen voor welk(e) woord(groep). Rond dit woord ga je dan aan de slag.
Long-tail
Zoals net aangehaald is een goede strategie om te scoren in google de strategie van de long-tail keywords. Kort gezegd ga je niet op 1 woord of een woordgroep van 2 woorden optimaliseren, maar voor een uitgebreidere woordgroep. Terug naar de stofzuiger: Je optimaliseert niet voor “stofzuiger” of “stofzuiger kopen” maar wel voor “stofzuiger sterke zuigkracht online kopen”. Uiteraard wordt hier minder naar gezocht in Google, maar de concurrentie ook veel kleiner. De kan dat je dus erg hoog in Google komt is groot.
Keyword tools
Rond welke keywords ga je een pagina nu optimaliseren? Je kan wat gokken welke kenwords veel gezocht worden, maar er bestaan ook tools voor. Deze tonen je suggesties, aantal zoekopdrachten, concurrentie. Erg handig dus en meestal een belangrijke factor in de keuze van je keywords. Dit zijn enkele tools:
- Google Adwords Keyword Planner: Gratis, makkelijk, maar volgens veel bronnen weinig correct.
- keywordtool.io: Beperkt, maar wel handig en snel.
- Moz.com biedt erg veel tools als het om SEO gaat. Eerste 30 dagen gratis.
- Of zoek eens in Google, er zijn er best veel!
- Google Search Console geeft je inzicht in je huidige posities en via welke zoektermen mensen je website bezoeken.
Meta-title en meta-description
De meta-title (afbeelding, de bovenste zin) is vandaag nog steeds uiterst belangrijk. Besteed hier dus voldoende aandacht aan. Zet de woorden waarop je wil ranken vooraan (voorbeeld: “Webshop hoger in Google”). In je titel verwerk je ook best je merknaam: is deze bekend? Dan zal je meer clicks krijgen. Is deze niet bekend? Dan zorg je er op deze manier voor dat je weer in beeld komt en zo wordt je stilaan bekend. Wat ook goed werkt is een vraagteken. Mensen die iets opzoeken in Google zitten meestal met een vraag, stel je in de titel dezelfde vraag? Dan is dit uiterst relevant. Tot slot kan je ook extra woorden toevoegen zoals “kopen, online, bestellen, webshop, goedkoop…”, maar houd het wel natuurlijk.
Tip: via deze snippet-tool kan je kijken hoe je pagina in Google getoond zal worden. Hier kan je dus experimenteren met de lengte van je meta-titles en description.
Concurrentie
Het is een logische zaak: Hoe meer sites op een bepaald keyword hoog willen ranken, hoe moeilijker het wordt om met je eigen webshop hoger te komen in Google. Daarom dat de long-tail strategie goed kan worden. Meestal is het natuurlijk zo dat veelgezochte keywords ook veel concurrentie hebben. Je zal dus afwegingen moeten maken.
Content
Naast Backlinks is “begrijpen” wat op een pagina staat de basis voor het algoritme van google. Daarom moet je teksten die bv. bij je producten staan in je webshop zodanig geschreven zijn dat google ze kan begrijpen. Hou dus rekening met volgende tips bij het schrijven van productomschrijvingen, categorie-omschrijvingen enzovoort:
- Uniek! Zorg dat elke tekst uniek is. Kopiëren (ook wel duplicate content genoemd) straft google af. Met unieke teksten kan je je webshop al een stuk hoger in Google krijgen.
- Keywords: Op welke zoekwoorden wil je hoger komen in google? Zorg dat deze woorden ongeveer 2-4% in je tekst voorkomen. Vermeld ze bovendien zeker eens in de eerste alinea. (update 2017: het aantal keer dat je keyword in je tekst voorkomt (keyword density) is van minder belang, hoewel het zeker geen kwaad kan dit toch na te kijken is het geen belangrijke ranking factor)
- Gebruik synoniemen van je keyword. Google leert elke dag bij en weet ondertussen dus goed dat “zoekmachine marketing” of “zoekmachine optimalisatie” hetzelfde is als “SEO”.
- Schrijf wat je klant zoekt. Met welke vragen zitten mijn klanten? Geef antwoorden. (Tip: haal je inspiratie uit vragen die klanten via mail, telefoon… stellen)
Afbeeldingen
Afbeeldingen in een webshop zijn sowieso erg belangrijk. Je kan een product immers niet vastnemen of in ’t echt zien. Goede afbeeldingen zijn dus cruciaal, maar er is meer: Ook voor je SEO zijn afbeeldingen belangrijk. Hoe meer, hoe beter. Er is natuurlijk wel een probleem: google is slim, maar niet slim genoeg om te weten waarover een afbeelding gaat. Daarom is er zoiets als een “alt-tag“, een korte omschrijving bij elke afbeeldingen om te zeggen waarover ze gaat. Voorzie dus elke afbeelding van zo’n alt-tag en verwerk er je keywords in (gebruik wel voor je afbeelding telkens een andere alt-tag). Dit heeft kan je webshop écht een stuk hoger in google doen komen.
Tekstopmaak: Strong, <h1>, h2>…
De opmaak van je teksten heeft invloed op de plaats die je pagina in Google zal krijgen. Enkele kleine trucjes die je kan toepassen:
- Zet je keywords tussen “<strong>” codes. (Oogt hetzelfde als bold). Dit zijn meestal belangrijke woorden en dat weet Google ook.
- De tags <h1>, <h2>… geven respectievelijk titel, ondertitels… aan. Zorg dus dat je maar één <h1> hebt, maar verwerk er zeker je keywords in. Je kan meerdere <h2> titels hebben, zorg dat ook hier (op een natuurlijke manier) je keyword in voorkomt.
Video
Google is meer dan een zoekmachine alleen. De tweede grootste zoekmachine ter wereld is immers ook van Google: Youtube. Als je dus zelf een filmpje maakt over een bepaald onderwerp of product en je plaatst dit op youtube én vervolgens ook op de desbetreffende pagina (embedded), dan zal je opvallend hoger komen in de rankings. Daarnaast is video ook goed voor je conversiepercentage, wordt je misschien binnen Youtube zelf gevonden, kan je je klanten beter helpen. Let wel op: Zorg bij je video voor goede tags, een omschrijving, de juiste instellingen.
URL
Hier moeten niet veel woorden aan vuil gemaakt worden. Google kijkt voor het bepalen van z’n rankings ook naar de url. Zorg dus dat je keywords hier in voorkomen. Verkoop je “goed hondenvoer” dan is een goede url “www.hondenpaleis.com/goed-hondenvoer”. Deze kan je in de meeste webshop software makkelijk naar je hand zetten.
Let op: Als je een url aanpast, zal de vorige url een error geven. Stel dus een 301-redirect in van de vorige url naar de nieuwe.
Snelheid
De snelheid van je webshop of website is een uiterst belangrijke factor. Hoe sneller, hoe hoger je webshop in Google. Een handige tool om dit te meten is de Pagespeed Insights van Google. Hoe groot de impact van snelheid kan zijn op je resultaten lees je hier.
Maar hoe krijg je je webshop nu sneller? Dit heeft met verschillende factoren te maken, zoals je hosting. Heb je een Magento webshop? Dan moet is speciale snelle magento hosting zeker aan te raden. Zorg ook dat je je afbeeldingen comprimeert (kleiner maken). Caching doet op zijn beurt dan weer wonderen, het doet pagina’s veel sneller laden als de bezoeker ze eerder eens heeft opgevraagd.
Ouderdom
Hoe langer je url (of domein) bestaat en actief is, hoe meer waarde Google hier aan hecht. Verwacht dus niet dat je met je gloednieuwe webshop en url meteen bovenaan staat. Het is normaal dat dit even duurt. Het is natuurlijk perfect mogelijk te ranken boven een oudere url, maar ouderdom helpt je een beetje.
Activiteit
Een webshop of website waar wat verandert (Blogartikels worden toegevoegd, nieuwe pagina’s worden aangemaakt) zal makkelijker hoger in Google komen. Dit is één van de redenen dat blogs en nieuwssites dikwijls goed ranken. Het is dan ook erg nuttig om bijvoorbeeld oudere pagina’s eens onder handen te nemen, ze aan te passen, meer content toe te voegen… Waarom? Wel:
Google bezoekt je website en “crawlt” deze om ze zo op te nemen in de Google resultaten. Een tijd later zal de Google-bot terugkeren, stelt deze een verandering vast? Dan zal de bot de volgende keer sneller terugkomen omdat Google vermoed dat er weer dingen aangepast zullen zijn. Was er echter niets verandert? Dan zal het zijn terugkeer uitstellen.
Social
Google houdt geen rekening met je aantal fans op Facebook, het aantal tweets van een artikel. Waar Google wel rekening mee lijkt te houden is de zogenaamde G+1 knop. Zeg maar de “like” button van Google Plus. Het is dus nuttig deze op je webshop te plaatsen. Uit eigen ervaring merk ik dat dit een redelijk grote rol speelt om hoger in google te komen met je webshop. (Update 2017: Google Plus verdwijnt stilaan, de G+1 knop bestaat nog wel en heeft zeker nog invloed, maar is lang niet meer zo waardevol)
Sociale media hebben rechtstreeks dus geen invloed op je SEO. Maar onrechtstreeks wel, ze zorgen er immers voor dat je content sneller gedeeld wordt en dus kan je makkelijker backlinks verzamelen.
Mobiel
Deze titel staat ten onrechte als laatste vermeld, maar is wel één van de recentste. Google kijkt immers of je wel een mobielvriendelijke webshop of website hebt. Is ze niet mobielvriendelijk? Dan zal je erg veel posities verliezen in zoekopdrachten op mobiele apparaten (nn dat zijn er veel!). Ben je niet zeker of je webshop wel mobielvriendelijk is? Dat kan je testen met deze Google Mobielvriendelijke test.
CTR: Click Through Rate
Google wil steeds resultaten tonen aan haar gebruikers die zo relevant mogelijk zijn. Om dit te achterhalen kijkt Google niet enkel naar de inhoud (tekst, afbeeldingen…) of de binnenkomende links (kwaliteit van de inhoud, website) maar ook naar wat haar gebruikers blijkbaar relevant lijken te vinden. Dit kan gemeten worden aan de CTR. Ofwel: Click Through Rate. Dit is de verhouding van het aantal personen dat doorklikt naar je website t.o.v. het aantal personen dat het resultaat te zien kreeg. Een voorbeeldje: je zoekt in Google naar “goedkope fiets kopen”, vervolgens krijg je een lijst van resultaten. Google weet uiteraard dat het eerste resultaat meer clicks (en dus een hogere CTR) zal hebben dan het tweede resultaat enzovoort. Maar stel: het derde resultaat heeft een hogere CTR dan het eerste? Dan wil dit zeggen dat de gebruiker bij het derde resultaat waarschijnlijk een beter antwoord denkt te vinden dan bij het eerste. Vervolgens zal Google dit resultaat beschouwen als “relevanter” en dus hoger doen ranken.
Enkel tips om je CTR te verhogen:
- Meta-title: dit is de titel die je aan Google meegeeft en die ook bovenaan verschijnt (zie afbeelding: “Webshop hoger in Google? Zo doe je dat. – Morris Marketing”). Door deze aantrekkelijk te maken en aan te zetten om door te klikken kan je de CTR verhogen. Op de afbeelding zorg ik er met de tekst “Zo doe je dat.” voor dat je weet dat je een praktische how-to uitleg zal krijgen, dat zoeken de meeste mensen. Verder is ook je merknaam hierin belangrijk, zeker als je een gekende naam hebt. Mensen zijn immers sneller geneigd op een resultaat door te klikken als het van een merk is dat ze kennen. Hoewel je best eerst je keywords zet en op ’t einde je merknaam, zetten sommige erg grote merken (Bol.com) hij merknaam eerst. Tot slot kan een vraagteken ook goed werken (zie voorbeeld).
- Meta-description: Dit is de kleine grijze tekst onder de meta-title en URL. Deze tekst moet je echt gebruiken om de gebruiker te overhalen door te klikken. De tekst zelf is niet van belang voor je positie in Google, maar kan dus wel de CTR beïnvloeden.
- Wees relevant: als je in je meta-title zet “Klik hier en krijg een gratis iPhone!” dan zal je CTR geweldig hoog zijn. Echter, als je helemaal geen gratis iPhone geeft zal Google dit snel genoeg merken (aan de hand van Bounce Percentage, zie onder) en wordt je hier eveneens voor afgestraft.
Bounce Percentage – Tijd op website
Om te meten of gebruikers tevreden zijn met het resultaat dat Google hen gegeven heeft, kijkt Google naar het Bounce Percentage (= het aantal bezoekers dat meteen weer de website verlaat als ze deze bezocht hebben). Dit meet Google als volgt: wanneer je op een resultaat klikt en enkele seconde later bezoek je al opnieuw Google en ga je terug naar de resultaten (omdat je niet tevreden was met de website of webshop die je te zien kreeg) dan is dit geen goed teken. Over het algemeen is het dus goed als mensen lang op je website blijven en niet (of niet snel) naar Google terugkeren. Dit moet je echter wel relativeren: wie iets wil weten (bv. een definitie van een woord) zal waarschijnlijk naar een website gaan en meteen terugkeren omdat je het antwoord al weet. Je was dus kort op de website, maar dat was net goed omdat je snel een antwoord op je vraag had. Als je nadien geen andere zoekresultaat bezoekt dan zal Google ook weten dat je tevreden was.
Hoe langer iemand op je website blijft hangen, hoe beter (niet allen voor je positie in Google trouwens). Dit heb je ook zelf in de hand: meerdere afbeeldingen kunnen helpen, meer tekst (zoals deze relevant is) maar ook video is een wondermiddel. Plaats je een video die enkele minuten duurt en je bezoeker bekijkt deze helemaal? Dan is de tijd dat deze bezoeker op je website was dus ook verhoogd. Daarnaast, het lijkt contradictorisch, zorgt een snellere website er ook voor dat je bezoekers langer op je website blijven.
Zo zie je maar, hoger komen in Google met je webshop is niet steeds even makkelijk. Maar steeds mogelijk én gratis (als je de uren/dagen niet meerekent natuurlijk). Al deze genoemde factoren tn tips zijn belangrijk en hou je best rekening mee. Het is echter wel een en-en verhaal, wie een hoge CTR heeft maar geen links zal moeilijk hoog kunnen ranken. Wie veel links heeft maar een trage, slechte en niet mobiel-vriendelijke website heeft zal eveneens geen hoge positie bekomen. Je zal dus aan alle punten moeten werken. Het is veel werk een pagina goed te doen scoren, maar eens ze hoog staat komen de bezoekers wel gratis binnen.
[…] als het vanwege de hoge concurrentie op dit zoekwoord niet mogelijk (redelijkerwijs) is om hierop hoog in Google te komen dan heeft het weinig nut om je daar op te gaan […]
[…] Laten we bij het begin beginnen. Wanneer je een website opzet moet je nooit beginnen met linkbuilding. Het is namelijk niet de belangrijkste factor van online marketing, maar wel een hele belangrijke. Allereerst dien je een website technisch geoptimaliseerd te hebben en gevuld met waardevolle content voor zowel je bezoeker als voor zoekmachines. Op dit aspect wil ik nu niet te veel in gaan. Hier lees je hoe je webshop hoger in Google komt. […]
[…] je kan er moeilijk omheen als je een onderneming hebt. Zeker voor webshops. Je kan wel proberen je webshop zo hoog mogelijk in Google te doen scoren, maar je zal merken dat je op lange termijn klanten kan binden door dit te […]